Scat-improvisation inom jazzmusik : Metoder för att lära sig scat-improvisation
Sandström, Emma (2014)
Sandström, Emma
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208889
Tiivistelmä
Det övergripande syftet med studien är att definiera och analysera scat-improvisation och dess metoder samt utveckla övningar som främjar förmågan av denna teknik. Scat- improvisation är en sångstil där man väljer att använda sig av improviserade ordlösa stavelser istället för ord. Studiens frågeställningar är: 1. Vad är scat-improvisation? 2. Hur görs scat-improvisation? 3. Vilka variationer finns i scat-improvisation? I den teoretiska bakgrundsteckningen jämför jag två olika amerikanska jazzförespråkare: Michele Weirs och Bob Stoloffs metoder inom ämnet. Det empiriska underlaget består av transkriptioner och tolkningar av Ella Fitzgeralds och Sarah Vaughans scat-ord. Deras sätt att improvisera jämförs med varandra i syfte att belysa variationer samt presentera hur scat-improvisation genom exempel och övningar kan utvecklas. Detta görs utifrån hermeneutisk analys.
Resultat av studien visar att denna sångstil kan göras på flera olika sätt. Man kan välja att härma ljudet av ett instrument eller fokusera sin scat-improvisation på artikulation eller fraseringar. I studien diskuteras olika verktyg för att lära sig scat-improvisation samt presenteras enkla övningar för sångare som vill utvecklas inom scat-improvisation. The aim of this research is to define and analyze scat-improvisation and its methods, and develop exercises on how to improvise. Scat-improvisation is a vocal style in which you choose to improvise wordless syllables instead of words. The study questions are: 1. What is a scat-improvisation? 2. How is a scat- improvisation made? 3. Which variations are found in scat-improvisation? I will compare two different American jazz advocate: Michele Weir and Bob Stoloff. The empirical material consists of transcriptions and interpretations of Ella Fitzgerald and Sarah Vaughan scat-words. Their way to improvise is compared with each other in order to highlight variations and present how scat-improvisation through examples and exercises can be developed. The study is based on a hermeneutic analysis.
The results of this study shows that this type of singing style can be done in several different ways. You can choose to mimic the sound of an instrument or focus on articulation or phrasing. The study discusses various tools on how to learn to scat-improvise and presents simple exercises using to develop within scat-improvisation.
Resultat av studien visar att denna sångstil kan göras på flera olika sätt. Man kan välja att härma ljudet av ett instrument eller fokusera sin scat-improvisation på artikulation eller fraseringar. I studien diskuteras olika verktyg för att lära sig scat-improvisation samt presenteras enkla övningar för sångare som vill utvecklas inom scat-improvisation.
The results of this study shows that this type of singing style can be done in several different ways. You can choose to mimic the sound of an instrument or focus on articulation or phrasing. The study discusses various tools on how to learn to scat-improvise and presents simple exercises using to develop within scat-improvisation.