Stämföringar av Bud Powell : En studie om Bud Powells sätt att stämföra
Sjöstrand, Samuel (2014)
Sjöstrand, Samuel
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208881
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att erbjuda pianister en möjlighet att lära sig att använda Bud Powells sätt att stämföra ackord. Frågorna som kommer att diskuteras är: 1.Vad är bebop? 2. Vem var Bud Powell? 3. Hur stämförde Powell ackord? För att besvara dessa forskningsfrågor baserar jag min metod på litteraturstudier och transkriptioner av inspelningar. Detta görs utifrån en hermeneutisk metod. I arbetet diskuteras Powells sätt att stämföra ackord ur ett pedagogiskt perspektiv och användning av stämföringar ur ett praktiskt perspektiv.
I arbetet har jag tolkat hur Powell stämför ackord och hur man använder stämföringarna i en jazzlåt. Resultatet av forskningen tyder på att det krävs mer tid att lära sig spela bebop men att lära sig stämföra som Powell anses vara en bra grund för att lära sig spela bebop. The aim of this thesis is to give the opportunity for pianists to voice chords like Bud Powell. During my study I have answered the following questions: 1. What is bebop? 2. Who was Bud Powell, 3. How do you voice chords like Powell? I have based my methodology on literary sources and transcriptions on recordings with a hermeneutical approach. In this thesis learning to voice chords like Powell is reviewed from a pedagogical point of view and using his voicings from a practical point of view.
In my research I have analyzed Powells voicings and applied those voicings to a jazz piece. The result of this thesis illustrates that it does take more to learn bebop than just voicings but at the same time it gives a good foundation for learning how to play bebop.
I arbetet har jag tolkat hur Powell stämför ackord och hur man använder stämföringarna i en jazzlåt. Resultatet av forskningen tyder på att det krävs mer tid att lära sig spela bebop men att lära sig stämföra som Powell anses vara en bra grund för att lära sig spela bebop.
In my research I have analyzed Powells voicings and applied those voicings to a jazz piece. The result of this thesis illustrates that it does take more to learn bebop than just voicings but at the same time it gives a good foundation for learning how to play bebop.