Puvustuksen suunnittelu näytelmään Risto Räppääjä ja Nukkavieru Nelli
Kolari, Maiju; Vesaniemi, Emmi (2014)
Kolari, Maiju
Vesaniemi, Emmi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076275
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli puvustuksen suunnittelu Savonlinnan teatterissa 23.11.2013 ensi-iltansa saaneeseen, Sinikka ja Tiina Nopolan käsikirjoittamaan Risto Räppääjä ja nukkavieru Nelli -näytelmään. Näytelmän ohjasi Kira Boesen-Muhonen. Opinnäytetyömme tavoitteena oli luoda persoonallinen puvustus näytelmään, jonka roolihahmot ovat jo ennestään ulkonäöltään tunnettuja. Puvustuksen toteutti pää-asiassa teatterin ompelimo, mutta valmistusvaiheessa olimme tarvittaessa apuna ompelussa, ja värjäys ja materiaalinmuokkaus olivat meidän vastuullamme.
Suunnitteluprosessia kuvaamaan käytimme J. Michael Gilletten (2000) teatterityöhön kehittämää, seitse-mästä vaiheesta (sitoutuminen, analysointi, tutkiminen, haudonta, valinta, työstäminen ja arviointi) koos-tuvaa suunnittelu- ja ongelmanratkaisumallia. Analysointivaiheessa käytimme käsikirjoituksen ana-lysointiin malliin sisältyviä kolmea näkökulmaa.
Tutkimusvaiheessa teimme sisällönanalyysin näytelmän kahden päähenkilön, Risto Räppääjän ja Nelli Perhosen rooliasuista aiemmissa Risto Räppääjä -produktioissa. Analyysin pohjana toimi näistä produk-tioista keräämämme kuva-aineisto. Tavoitteenamme oli selvittää, millä suunnittelukeinoilla pukusuun-nittelijat ovat tuoneet omaa näkemystään esille rooliasuissa. Analyysin perusteella hahmojen rooliasuissa on paljon yhtenäisyyttä ja ne näyttävät suurimmaksi osaksi pohjautuvan Räppääjä-kirjojen kuvitukseen ja -elokuviin. Pukusuunnittelijoiden käyttämiä suunnitteluelementtejä, joissa persoonallisuutta joissain tapauksissa ilmeni, olivat väri, malli, materiaali ja yksityiskohdat. Perehdyimme näiden ja muutamien muiden elementtien käyttömahdollisuuksiin tarkemmin ja sovelsimme niitä omassa suunnittelutyös-sämme.
Puvustus oli kummallekin ensimmäinen ammattiteatteriin tekemämme, ja se on onnistunut, mikä käy ilmi myös ohjaajalta ja puvuston henkilökunnalta saamastamme positiivisesta palautteesta. Kokemuksena puvustusprosessi oli antoisa, mielenkiintoinen ja sopivan haastava. Saimme käsityksen siitä, minkälainen ammattiteatteri on työympäristönä ja mitkä ovat pukusuunnittelijan rooli ja vastuu siellä. Kehityimme pukusuunnittelijoina ja saimme kumpikin varmuutta omasta osaamisestamme. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, miten katsojat suhtautuvat puvustuksiin, jotka rikkovat ennakkomielikuvia hahmojen ulkonäöstä.
Suunnitteluprosessia kuvaamaan käytimme J. Michael Gilletten (2000) teatterityöhön kehittämää, seitse-mästä vaiheesta (sitoutuminen, analysointi, tutkiminen, haudonta, valinta, työstäminen ja arviointi) koos-tuvaa suunnittelu- ja ongelmanratkaisumallia. Analysointivaiheessa käytimme käsikirjoituksen ana-lysointiin malliin sisältyviä kolmea näkökulmaa.
Tutkimusvaiheessa teimme sisällönanalyysin näytelmän kahden päähenkilön, Risto Räppääjän ja Nelli Perhosen rooliasuista aiemmissa Risto Räppääjä -produktioissa. Analyysin pohjana toimi näistä produk-tioista keräämämme kuva-aineisto. Tavoitteenamme oli selvittää, millä suunnittelukeinoilla pukusuun-nittelijat ovat tuoneet omaa näkemystään esille rooliasuissa. Analyysin perusteella hahmojen rooliasuissa on paljon yhtenäisyyttä ja ne näyttävät suurimmaksi osaksi pohjautuvan Räppääjä-kirjojen kuvitukseen ja -elokuviin. Pukusuunnittelijoiden käyttämiä suunnitteluelementtejä, joissa persoonallisuutta joissain tapauksissa ilmeni, olivat väri, malli, materiaali ja yksityiskohdat. Perehdyimme näiden ja muutamien muiden elementtien käyttömahdollisuuksiin tarkemmin ja sovelsimme niitä omassa suunnittelutyös-sämme.
Puvustus oli kummallekin ensimmäinen ammattiteatteriin tekemämme, ja se on onnistunut, mikä käy ilmi myös ohjaajalta ja puvuston henkilökunnalta saamastamme positiivisesta palautteesta. Kokemuksena puvustusprosessi oli antoisa, mielenkiintoinen ja sopivan haastava. Saimme käsityksen siitä, minkälainen ammattiteatteri on työympäristönä ja mitkä ovat pukusuunnittelijan rooli ja vastuu siellä. Kehityimme pukusuunnittelijoina ja saimme kumpikin varmuutta omasta osaamisestamme. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, miten katsojat suhtautuvat puvustuksiin, jotka rikkovat ennakkomielikuvia hahmojen ulkonäöstä.