SaPKo yleisön suosioon - keinoja katsojamäärän lisäämiseksi
Niemimaa, Pekka; Suhonen, Teemu (2014)
Niemimaa, Pekka
Suhonen, Teemu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127290
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Savonlinnan Pallokerho Oy:lle (SaPKo). SaPKo on savonlin-nalainen jääkiekkojoukkue, joka pelaa Mestiksessä Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla. Aiheenva-lintaan vaikutti myös opinnäytetyöntekijöiden jääkiekkotausta. Opinnäytetyössä tutkittiin syitä SaPKon kotipelien yleisömäärän vähenemiseen ja yleisön ikääntymiseen. SaPKon toimitusjohtajan mukaan pe-leissä käyvät ihmiset ovat joko nuoria jääkiekon harrastajia tai henkilöitä, jotka ovat käyneet peleissä kymmeniä vuosia. Työssä selvitettiin pitääkö toimitusjohtajan väite paikkansa ja millä markkinointikei-noilla saataisiin houkuteltua peleihin lisää yleisöä.
Teoriassa käsiteltiin markkinointia. Erityisesti keskityttiin tarkastelemaan sponsoroinnin merkitystä ur-heilussa ja yleisötapahtumien markkinointia sekä tiedottamista. Segmentoinnissa keskityttiin juniorien ja alakoululaisten, opiskelijoiden sekä nuorten aikuisten tarkasteluun. Sosiaalisen median keinoja käsiteltiin markkinoinnissa näille kohderyhmille.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin tammi-kuussa 2014 pelatun SaPKo–KooKoo pelin yhteydessä. Lisäksi kysely toteutettiin Savonlinnan Prismassa. Kyselyn pääpaino oli ottelun yhteydessä kerätyillä vastauksilla. Prismalta saatujen vastausten tarkoitus oli tuoda tutkimukselle lisäarvoa ja samalla tavoittaa henkilöitä, jotka eivät ole käyneet SaPKon otteluis-sa.
Kyselyyn saatiin vastauksia 168 kappaletta, joten tutkimusta voidaan pitää luotettavana. Tutkimuksessa selvisi, että toimitusjohtaja Väreen väittämä piti osittain paikkansa. Kyselyn perusteella suurin osa SaP-Kon peleissä käyvistä henkilöistä on yli 59-vuotiaita. Vastauksista käy ilmi myös se, että 15 - 25–vuotiaiden osuus katsojista on huomattavan pieni. Tutkimuksen tulosten perusteella pohdittiin SaPKon nykyisiä markkinointikeinoja ja etsittiin potentiaalisille asiakasryhmille uusia yhteistyömuotoja SaPKon katsojamäärän lisäämiseksi.
Teoriassa käsiteltiin markkinointia. Erityisesti keskityttiin tarkastelemaan sponsoroinnin merkitystä ur-heilussa ja yleisötapahtumien markkinointia sekä tiedottamista. Segmentoinnissa keskityttiin juniorien ja alakoululaisten, opiskelijoiden sekä nuorten aikuisten tarkasteluun. Sosiaalisen median keinoja käsiteltiin markkinoinnissa näille kohderyhmille.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin tammi-kuussa 2014 pelatun SaPKo–KooKoo pelin yhteydessä. Lisäksi kysely toteutettiin Savonlinnan Prismassa. Kyselyn pääpaino oli ottelun yhteydessä kerätyillä vastauksilla. Prismalta saatujen vastausten tarkoitus oli tuoda tutkimukselle lisäarvoa ja samalla tavoittaa henkilöitä, jotka eivät ole käyneet SaPKon otteluis-sa.
Kyselyyn saatiin vastauksia 168 kappaletta, joten tutkimusta voidaan pitää luotettavana. Tutkimuksessa selvisi, että toimitusjohtaja Väreen väittämä piti osittain paikkansa. Kyselyn perusteella suurin osa SaP-Kon peleissä käyvistä henkilöistä on yli 59-vuotiaita. Vastauksista käy ilmi myös se, että 15 - 25–vuotiaiden osuus katsojista on huomattavan pieni. Tutkimuksen tulosten perusteella pohdittiin SaPKon nykyisiä markkinointikeinoja ja etsittiin potentiaalisille asiakasryhmille uusia yhteistyömuotoja SaPKon katsojamäärän lisäämiseksi.