Monikanavainen ostajan polku
Pulkkinen, Ari-Pekka (2014)
Pulkkinen, Ari-Pekka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076360
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli koota toimeksiantajalleni Mikkelin Expertille tietoa sen asiakkaiden ostokäyttäytymisestä monikanavaisuuden näkökulmasta ja tämän myötä auttaa myös koko Expert ASA Oy -ketjua kehittämään monikanavaista toimintaansa. Tutkimusongelmani oli selvittää monikanavaisuuden toteutuminen Mikkelin Expertin asiakaskunnan keskuudessa. Pyrin myös selvittämään, mitä kanavia Mikkelin Expertin asiakkaat hyödynsivät mieluiten, mitkä ovat kehityskohteita Mikkelin Expertin monikanavaisuudessa ja mikä on mobiililaitteiden merkitys monikanavaisessa ostajan polussa Mikkelin Expertin asiakkaiden keskuudessa.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen päälukuun. Ensimmäinen näistä on kuluttajan ostopolku, joka käsittelee kuluttajan päätöksentekoprosessia eri osa-alueineen. Toinen pääluku keskittyy yrityksen monikanavaisuuteen, sisältäen muun muassa yritysten hyödyntämiä viestintäkanavia ja viestintäkeinoja. Yhdessä nämä kaksi päälukua muodostavat monikanavaisen ostajan polun. Kolmantena päälukuna on digitaalinen markkinointiviestintä, jonka tarkoituksena on tukea yrityksen monikanavaisuutta syventymällä digitaalisen markkinointiviestinnän eri osa-alueisiin.
Tutkimus toteututtiin kyselytutkimuksena toimeksiantajani, Mikkelin Expertin myymälässä. Mikkelin Expertin asiakkaat saivat osallistua tutkimukseen vastaamalla myymälän pääkassoilla sijaitseviin kyselylomakkeisiin. Kyselylomakkeisiin oli mahdollista vastata kassalla olevalla tietokoneella tai sen viereen tulostetulla paperilomakkeella.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan asiakkaat hyödyntävät monipuolisesti eri kanavia tiedonhankinnan ja ostoprosessin tukena. Muiden sähköisten kanavien ohella myös mobiililaitteet ovat nousseet yhdeksi suosituksi kuluttajien hyödyntämäksi apuvälineeksi. Saatujen tutkimustulosten mukaan multimedia- ja mobiilituotteet ovat myös Mikkelin Expertin vetovoimaisimmat tuoteryhmät. Jo näiden tietojen myötä voidaan nähdä, että digitaalinen markkinointiviestintä on yhä suuremmassa roolissa tulevaisuudessa sekä yrityksen mahdollisuutena, että haasteena.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen päälukuun. Ensimmäinen näistä on kuluttajan ostopolku, joka käsittelee kuluttajan päätöksentekoprosessia eri osa-alueineen. Toinen pääluku keskittyy yrityksen monikanavaisuuteen, sisältäen muun muassa yritysten hyödyntämiä viestintäkanavia ja viestintäkeinoja. Yhdessä nämä kaksi päälukua muodostavat monikanavaisen ostajan polun. Kolmantena päälukuna on digitaalinen markkinointiviestintä, jonka tarkoituksena on tukea yrityksen monikanavaisuutta syventymällä digitaalisen markkinointiviestinnän eri osa-alueisiin.
Tutkimus toteututtiin kyselytutkimuksena toimeksiantajani, Mikkelin Expertin myymälässä. Mikkelin Expertin asiakkaat saivat osallistua tutkimukseen vastaamalla myymälän pääkassoilla sijaitseviin kyselylomakkeisiin. Kyselylomakkeisiin oli mahdollista vastata kassalla olevalla tietokoneella tai sen viereen tulostetulla paperilomakkeella.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan asiakkaat hyödyntävät monipuolisesti eri kanavia tiedonhankinnan ja ostoprosessin tukena. Muiden sähköisten kanavien ohella myös mobiililaitteet ovat nousseet yhdeksi suosituksi kuluttajien hyödyntämäksi apuvälineeksi. Saatujen tutkimustulosten mukaan multimedia- ja mobiilituotteet ovat myös Mikkelin Expertin vetovoimaisimmat tuoteryhmät. Jo näiden tietojen myötä voidaan nähdä, että digitaalinen markkinointiviestintä on yhä suuremmassa roolissa tulevaisuudessa sekä yrityksen mahdollisuutena, että haasteena.