Sosiokulttuurinen innostaminen vaikeimmin kehitysvammaisten henkilöiden päivätoiminnassa
Siltanen, Emilia; Häkkinen, Johanna; Kukkonen, Kaisa (2010)
Siltanen, Emilia
Häkkinen, Johanna
Kukkonen, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002162254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002162254
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa ja kehittää päivätoimintaa aikuisille vaikeimmin kehitysvammaisille henkilöille Jyväskylän kaupungin asumispalveluyksikössä Kotikartanossa. Teoriapohjana päivätoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa oli sosiokulttuurisen innostamisen teoria. Sosiokulttuurisen innostamisen teorian perusajatuksena on herättää ja innostaa ihmisiä toimimaan. Toiminnan tavoitteena on muutoksen avulla parantaa laadullisesti arjen sisältöä.
Keväällä 2009 järjestettyihin kymmeneen päivätoimintatuokioon osallistui kahdeksan ryhmäkoti Kotikartanon asukasta. Ryhmä muodostui asukkaista, jotka olivat jääneet päivätoiminnan ulkopuolelle. Toimintatuokioiden tavoitteena oli tarjota asukkaille elämyksiä ja sisältöä arkeen erilaisten aistikokemuksien avulla. Kantavana teemana toiminnassa oli sosiaalikulttuurisen innostamisen teorian valossa helposti toteutettavat aisti- ja musiikkielämykset. Musiikillisessa osuudessa teimme yhteistyötä Jyväskylän ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelman opiskelijoiden kanssa.
Päivätoimintatuokioiden kautta toimme asukkaille vaihtelua arkeen innostamalla heitä osallistumaan. Toiminnallisen osuuden ja tekemiemme havaintojen pohjalta kokosimme Kotikartanon ohjaajien käyttöön aistimateriaaleja sisältävän työkalupakin, jota hyödyntämällä on mahdollisuus elävöittää asukkaiden arjen kulttuuria sekä myös ohjaajien omaa työtä. Vaikeimmin kehitysvammaisten henkilöiden päivätoimintaa voidaan toteuttaa sosiokulttuurisen innostamisen periaatteiden mukaisesti ja aktivoida osallistujia yhteiseen toimintaan.
Keväällä 2009 järjestettyihin kymmeneen päivätoimintatuokioon osallistui kahdeksan ryhmäkoti Kotikartanon asukasta. Ryhmä muodostui asukkaista, jotka olivat jääneet päivätoiminnan ulkopuolelle. Toimintatuokioiden tavoitteena oli tarjota asukkaille elämyksiä ja sisältöä arkeen erilaisten aistikokemuksien avulla. Kantavana teemana toiminnassa oli sosiaalikulttuurisen innostamisen teorian valossa helposti toteutettavat aisti- ja musiikkielämykset. Musiikillisessa osuudessa teimme yhteistyötä Jyväskylän ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelman opiskelijoiden kanssa.
Päivätoimintatuokioiden kautta toimme asukkaille vaihtelua arkeen innostamalla heitä osallistumaan. Toiminnallisen osuuden ja tekemiemme havaintojen pohjalta kokosimme Kotikartanon ohjaajien käyttöön aistimateriaaleja sisältävän työkalupakin, jota hyödyntämällä on mahdollisuus elävöittää asukkaiden arjen kulttuuria sekä myös ohjaajien omaa työtä. Vaikeimmin kehitysvammaisten henkilöiden päivätoimintaa voidaan toteuttaa sosiokulttuurisen innostamisen periaatteiden mukaisesti ja aktivoida osallistujia yhteiseen toimintaan.