Liiketoiminnan kehittäminen : Case: Mallan Makeat – sisustus- ja herkkupuoti
Metsä-Ketelä, Anne-Maria (2014)
Metsä-Ketelä, Anne-Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168300
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää Mallan Makeat- sisustus- ja herkkupuodin liiketoimintaa selvittämällä kuluttajan ostokäyttäytymistä sekä ottaa huomioon elämäntyyliyrittäjyyden erityispiirteitä ja tutkimalla toimintaympäristöä. Työn teoreettinen osuus koostui kuluttajakäyttäytymisen teoriasta, jossa tarkasteltiin ostopäätösprosessia. Teoriassa perehdyttiin myös tulevaisuuden ennakoinnin peruskäsitteisiin ja trendien omaksumiseen sekä elämäntyyliyrittäjyyden erityispiirteisiin.
Tiedonkeruumenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Tutkimus rajattiin koskemaan ilmajokelaisia naisia. Kehittämistyön empiirinen aineisto koottiin käyttämällä sekä kirjekyselyä että teemahaastattelua menetelminä. Tutkimustulosten perusteella kävi ilmi, että tärkeintä sisustustuotteen va-linnassa oli tuotteen ulkonäkö. Ne vastaajat, jotka olivat asioineet kohdeyrityksessä, olivat hyvin tyytyväisiä sen toimintaan ja palveluihin.
Toimintaympäristön tarkastelu PESTE- analyysin ja kilpailija- analyysin avulla hahmotti toimintaympäristön nykytilaa ja tulevaisuutta. Kehittämisehdotuksena kohdeyritykselle nimettiin menestystekijät ja suunniteltiin toimenpiteet niiden saavuttamiseksi. Toiminnan suuntaaminen tavoitteelliseksi auttaa pientä yritystä säilyttämään ja vahvistamaan oman kapean erityisosaamisen aluetta sekä saavuttamaan siinä menestystä.
Tiedonkeruumenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Tutkimus rajattiin koskemaan ilmajokelaisia naisia. Kehittämistyön empiirinen aineisto koottiin käyttämällä sekä kirjekyselyä että teemahaastattelua menetelminä. Tutkimustulosten perusteella kävi ilmi, että tärkeintä sisustustuotteen va-linnassa oli tuotteen ulkonäkö. Ne vastaajat, jotka olivat asioineet kohdeyrityksessä, olivat hyvin tyytyväisiä sen toimintaan ja palveluihin.
Toimintaympäristön tarkastelu PESTE- analyysin ja kilpailija- analyysin avulla hahmotti toimintaympäristön nykytilaa ja tulevaisuutta. Kehittämisehdotuksena kohdeyritykselle nimettiin menestystekijät ja suunniteltiin toimenpiteet niiden saavuttamiseksi. Toiminnan suuntaaminen tavoitteelliseksi auttaa pientä yritystä säilyttämään ja vahvistamaan oman kapean erityisosaamisen aluetta sekä saavuttamaan siinä menestystä.