Muuntuva auditorio-luokkatilakonsepti Lahden Ammattikorkeakoulun Niemen kampukselle
Karjalainen, Kati (2014)
Karjalainen, Kati
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147896
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selventää oppimisympäristöajattelua ja kartoittaa oppimisympäristöjen lähtökohtia sekä pohtia oppimisympäristöjen tulevia tarpeita.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimii Ladec ja Lahden ammattikorkeakoulu, jotka vastaavat Niemen kampusprojektin ideointi - ja selvitystyöstä. Opinnäytetyön konseptitasoinen suunnitteluosuus on toteutettu Lahden ammattikorkeakoulun Niemen kampukselle rakennettaviin tiloihin keskittyen auditorioon ja tuleviin muunneltaviin luokkatilaratkaisuihin.
Oppimisympäristöllä tarkoitetaan fyysisen ympäristön sekä psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden muodostamaa kokonaisuutta, jossa opiskelu ja oppiminen tapahtuu. Myös oppimisympäristön fyysinen tila vaikuttaa oppimistuloksiin ja vuorovaikutukseen. Fyysinen tila on yksittäisten elementtien, kuten tilajärjestelyn, kalusteiden, värien ja valaistuksen sekä akustiikan luoma kokonaisuus.Tavoitteena on aina pyrkiä luomaan psykologisesti miellyttävä ympäristö, sulkien pois negatiiviset ympäristötekijät.
Työn lähtökohtana oli kartoittaa ensisijaisesti modernien oppimisympäristöjen fyysistä puolta ja siihen liittyviä asioita, jotka on tärkeää huomioida suunnittelussa.
Tutkimusosa käsittelee näitä asioita ja työn tuotoksena oleva tilasuunnitelma hyödyntää löydettyjä tutkimustuloksia.
Opinnäytetyössä esitettävän suunnitelman tavoitteena on luoda tilakonsepti isosta auditoriosta, joka on jaettavissa ja muunneltavissa eri kokoisiin tiloihin. Suunnitelmassa käy ilmi, miten tilaa voidaan muunnella eri käyttötarkoituksiin luentomaisesta auditoriosta perinteiseen luokkatilaan. Suunnittelmilla ja eri vaihtoehdoilla pyritään esittämään ratkaisuja muunneltavien oppimisympäristöjen toteuttamiseen ja tuottaa tietoja eri oppimisympäristöjen ratkaisusta ja suunnitteluprosessista.
Suunnitteluprosessissa esitetään matka lopulliseen tilakonseptiin. Haasteita suunnitelman luomiseen synnyttivät tilan monikäyttöisyys ja jaettavuus. Lopputuloksena on auditorio-luokkatilakokonaisuus, joka koostuu kuudesta eri tilasta. Tilan erilaisia käyttömahdollisuuksia on kaksikymmentäneljä. Tilakonsepti sisältää ratkaisuja muuntuvuuden ja tilan jaettavuuden toteuttamiseen, väri- ja kalustekonseptin sekä piirustukset ja visualisoinnit.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimii Ladec ja Lahden ammattikorkeakoulu, jotka vastaavat Niemen kampusprojektin ideointi - ja selvitystyöstä. Opinnäytetyön konseptitasoinen suunnitteluosuus on toteutettu Lahden ammattikorkeakoulun Niemen kampukselle rakennettaviin tiloihin keskittyen auditorioon ja tuleviin muunneltaviin luokkatilaratkaisuihin.
Oppimisympäristöllä tarkoitetaan fyysisen ympäristön sekä psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden muodostamaa kokonaisuutta, jossa opiskelu ja oppiminen tapahtuu. Myös oppimisympäristön fyysinen tila vaikuttaa oppimistuloksiin ja vuorovaikutukseen. Fyysinen tila on yksittäisten elementtien, kuten tilajärjestelyn, kalusteiden, värien ja valaistuksen sekä akustiikan luoma kokonaisuus.Tavoitteena on aina pyrkiä luomaan psykologisesti miellyttävä ympäristö, sulkien pois negatiiviset ympäristötekijät.
Työn lähtökohtana oli kartoittaa ensisijaisesti modernien oppimisympäristöjen fyysistä puolta ja siihen liittyviä asioita, jotka on tärkeää huomioida suunnittelussa.
Tutkimusosa käsittelee näitä asioita ja työn tuotoksena oleva tilasuunnitelma hyödyntää löydettyjä tutkimustuloksia.
Opinnäytetyössä esitettävän suunnitelman tavoitteena on luoda tilakonsepti isosta auditoriosta, joka on jaettavissa ja muunneltavissa eri kokoisiin tiloihin. Suunnitelmassa käy ilmi, miten tilaa voidaan muunnella eri käyttötarkoituksiin luentomaisesta auditoriosta perinteiseen luokkatilaan. Suunnittelmilla ja eri vaihtoehdoilla pyritään esittämään ratkaisuja muunneltavien oppimisympäristöjen toteuttamiseen ja tuottaa tietoja eri oppimisympäristöjen ratkaisusta ja suunnitteluprosessista.
Suunnitteluprosessissa esitetään matka lopulliseen tilakonseptiin. Haasteita suunnitelman luomiseen synnyttivät tilan monikäyttöisyys ja jaettavuus. Lopputuloksena on auditorio-luokkatilakokonaisuus, joka koostuu kuudesta eri tilasta. Tilan erilaisia käyttömahdollisuuksia on kaksikymmentäneljä. Tilakonsepti sisältää ratkaisuja muuntuvuuden ja tilan jaettavuuden toteuttamiseen, väri- ja kalustekonseptin sekä piirustukset ja visualisoinnit.