Implementering av bottenkassaautomat : CASE: Kyrkslätts Prisma
Nyberg, Helena (2014)
Nyberg, Helena
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305497
Tiivistelmä
Opinnäyteotetyössä käsitellään pohjakassa automaatin käyttöönottoprosessia, ja opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kirkkonummen Prisma. Työn tarkoituksena on ollut selvittää, millaista uuden systeemin käyttöönotto on, miten käyttöönottoprosessi on sujunut käytännössä ja miten Kirkkonummen Prisman henkilökunta on ottanut uuden tuotteen vastaan.
Työn teoriaosuus käsittelee investointeja sekä järjestelmätoimittajaa, jonka tuote on otettu käyttöön. Työssä kerrotaan myös itse tuotteesta eli pohjakassa automaatista tarkemmin. Lisäksi, jotta ymmärretään pohjakassa automaatin tarve paremmin, esitellään myös S ryhmän ja alueosuuskauppa Varuboden Osla, johon Kirkkonummen Prisma kuuluu.
Tutkimus toteutetaan käyttämällä kvalitatiivisia haastatteluja. Haastatteluissa, jotka suoritettiin 28.2 3.3.2014, oli kymmenen kysymystä. Vastauksia kerättiin yhteensä yhdeksän kappaletta. Tutkimuksen tulokset ovat odottamattomia, mutta mielenkiintoisia. Tulokset osoittavat, että vastaajien mielestä pohjakassa automaatin käyttöönottoprosessi sujui hyvin siitä huolimatta, että henkilökunta ei tällä hetkellä suhtaudu itse automaattiin kovin positiivisesti.
Tutkimuksen perusteella tehdyt johtopäätökset ovat, että vanha järjestelmä oli nopeampi mutta uusi järjestelmä on turvallisempi ja tehokkaampi. Vastaajien mielipide pohjakassa automaatista ei ole erityisen myönteinen, mutta se on täysin ymmärrettävää, jos pohjakassa automaatin kanssa on todella ollut niin paljon ongelmia kuin tutkimuksessa tuli esiin.
Työn teoriaosuus käsittelee investointeja sekä järjestelmätoimittajaa, jonka tuote on otettu käyttöön. Työssä kerrotaan myös itse tuotteesta eli pohjakassa automaatista tarkemmin. Lisäksi, jotta ymmärretään pohjakassa automaatin tarve paremmin, esitellään myös S ryhmän ja alueosuuskauppa Varuboden Osla, johon Kirkkonummen Prisma kuuluu.
Tutkimus toteutetaan käyttämällä kvalitatiivisia haastatteluja. Haastatteluissa, jotka suoritettiin 28.2 3.3.2014, oli kymmenen kysymystä. Vastauksia kerättiin yhteensä yhdeksän kappaletta. Tutkimuksen tulokset ovat odottamattomia, mutta mielenkiintoisia. Tulokset osoittavat, että vastaajien mielestä pohjakassa automaatin käyttöönottoprosessi sujui hyvin siitä huolimatta, että henkilökunta ei tällä hetkellä suhtaudu itse automaattiin kovin positiivisesti.
Tutkimuksen perusteella tehdyt johtopäätökset ovat, että vanha järjestelmä oli nopeampi mutta uusi järjestelmä on turvallisempi ja tehokkaampi. Vastaajien mielipide pohjakassa automaatista ei ole erityisen myönteinen, mutta se on täysin ymmärrettävää, jos pohjakassa automaatin kanssa on todella ollut niin paljon ongelmia kuin tutkimuksessa tuli esiin.