Lumpeenlehtilaukku ja pajunkissakengät : kasvimateriaalit nykytaiteen teoksissa
Sassi, Saara (2014)
Sassi, Saara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117154
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuskohteena ovat kasvimateriaalit nykytaiteen teoksissa ja niiden konservointiin liittyvät haasteet. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena oli koota yhteen ja syventää aiheeseen liittyvää tietoa. Näkökulman valinnassa painotettiin teoksiin liittyviä merkityksiä ja lyhytikäisiin materiaaleihin liittyviä konservoinnin kysymyksiä. Opinnäytetyö liittyy Espoon modernin taiteen museon EMMAn ja Saastamoisen säätiön taidekokoelmiin. Tutkielman painopiste on ennaltaehkäisevässä konservoinnissa ja nykytaiteen konservoinnin teoriassa.
Kasvimateriaaleja sisältävien teosten kontekstia tarkastellaan nykytaiteen konservoinnin ja yleisemmin nykytaiteen kannalta. Nykytaiteen konservointiin liittyen käsitellään taiteilijan intentiota, materiaaleja ja aineettomuutta sekä materiaalien ja teoksen merkitysten suhdetta. Kasvimateriaalien taustaa kuvataiteessa sivutaan ympäristötaiteen, kierrätysmateriaalien ja kasvimateriaaleihin liittyvien teemojen kautta. Esimerkkeinä tutkimuskohteesta käydään läpi kasvimateriaaleja sisältäviä teoksia EMMAn ja Saastamoisen säätiön kokoelmista.
Materiaaleihin liittyviä merkityksiä ja kasvimateriaalien konservointihaasteita käsitellään tarkemmin kolmen taiteilijan osalta. Esille nousee myös kasvimateriaaleihin liittyviä yhdistäviä teemoja taiteilijoiden välillä.
Kasvimateriaalien ennaltaehkäisevään konservointiin ja vaurioitumisprosesseihin liittyen tutkielmassa hyödynnetään teoriaa luonnontieteellisten ja kulttuurihistoriallisten kokoelmien säilyttämisestä ja kasvianatomiasta. Eri tutkimusalueilta on koottu yhteen kasvimateriaaleihin liittyviä tietoja, joista on hyötyä myös taideteosten säilyttämisessä.
Tutkielmassa esitetään, että kasvimateriaaleja sisältävien teosten konservoinnissa tulee hyödyntää sekä nykytaiteen konservoinnin teoriaa että luonnontieteellisten ja kulttuurihistoriallisten kokoelmien kasvimateriaaleihin liittyvää teoriaa. Opinnäytetyön aihe liittyy laajempaan aihepiiriin nykytaiteen teosten materiaaleista ja niiden merkityksistä.
Kasvimateriaaleja sisältävien teosten kontekstia tarkastellaan nykytaiteen konservoinnin ja yleisemmin nykytaiteen kannalta. Nykytaiteen konservointiin liittyen käsitellään taiteilijan intentiota, materiaaleja ja aineettomuutta sekä materiaalien ja teoksen merkitysten suhdetta. Kasvimateriaalien taustaa kuvataiteessa sivutaan ympäristötaiteen, kierrätysmateriaalien ja kasvimateriaaleihin liittyvien teemojen kautta. Esimerkkeinä tutkimuskohteesta käydään läpi kasvimateriaaleja sisältäviä teoksia EMMAn ja Saastamoisen säätiön kokoelmista.
Materiaaleihin liittyviä merkityksiä ja kasvimateriaalien konservointihaasteita käsitellään tarkemmin kolmen taiteilijan osalta. Esille nousee myös kasvimateriaaleihin liittyviä yhdistäviä teemoja taiteilijoiden välillä.
Kasvimateriaalien ennaltaehkäisevään konservointiin ja vaurioitumisprosesseihin liittyen tutkielmassa hyödynnetään teoriaa luonnontieteellisten ja kulttuurihistoriallisten kokoelmien säilyttämisestä ja kasvianatomiasta. Eri tutkimusalueilta on koottu yhteen kasvimateriaaleihin liittyviä tietoja, joista on hyötyä myös taideteosten säilyttämisessä.
Tutkielmassa esitetään, että kasvimateriaaleja sisältävien teosten konservoinnissa tulee hyödyntää sekä nykytaiteen konservoinnin teoriaa että luonnontieteellisten ja kulttuurihistoriallisten kokoelmien kasvimateriaaleihin liittyvää teoriaa. Opinnäytetyön aihe liittyy laajempaan aihepiiriin nykytaiteen teosten materiaaleista ja niiden merkityksistä.