Media terveyden ja toimintakyvyn edistäjänä : Median käytön hyödyt lastensuojeluyksikön arjessa
Mörsky, Jaakko (2014)
Mörsky, Jaakko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096773
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tavoitteena oli luoda opas lastensuojelun yksikköön, Fieteri osakeyhtiöön. Sen on tarkoitus edistää median hyödyntämistä arjessa 7-13 –vuotiaiden lasten kanssa tehtävässä kasvatustyössä. Työ on tehty positiivisesta näkökulmasta. Työ on luonteiltaan sekä kehittämistyö että toimintatutkimus. Oppaasta pyrittiin muodostamaan helppolukuinen, perusasiat sisältävä sekä jokaiselle kasvattajalle sopiva omista mediataidoista riippumatta. Yhteistyöyksikön toiveena oli myös saada yleisellä tasolla tietoa mediasta lasten elämässä. Teoriatietoa kerättiin aikaisempia tutkimuksia, kirjallisuutta, verkkojulkaisuja ja mediaoppaita tutkimalla, sekä haastattelemalla alan ammattilaisia.
Selvisi, että medialla on paljon potentiaalia tulla hyödylliseksi osaksi kasvatusta, vaikka se yleisesti koetaan uhkana tai haittatekijänä. Mediaa myös hyödynnetään terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä, viihdekäytössä sekä ammatinharjoittamisessa. Selvisi myös, että mediakasvattaminen lastensuojelussa ei ole vielä kovin pitkälle viety osa-alue ja, että ammattikasvattajan kohdalla lait eivät anna selkeitä ohjeita tai rajoja. Opas oli onnistunut ja vastasi tarkoitustaan sekä tilaajan toiveita. Opasta voidaan hyödyntää sekä ammattikasvattajan että lapsen vanhemman toimesta. Opas sisältää ikäkausittain lasten mediankäytön pääpiirteitä ja – ohjeita. Esille nousi erityisesti läsnäolo ja yhdessä tekeminen.
Selvisi, että medialla on paljon potentiaalia tulla hyödylliseksi osaksi kasvatusta, vaikka se yleisesti koetaan uhkana tai haittatekijänä. Mediaa myös hyödynnetään terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä, viihdekäytössä sekä ammatinharjoittamisessa. Selvisi myös, että mediakasvattaminen lastensuojelussa ei ole vielä kovin pitkälle viety osa-alue ja, että ammattikasvattajan kohdalla lait eivät anna selkeitä ohjeita tai rajoja. Opas oli onnistunut ja vastasi tarkoitustaan sekä tilaajan toiveita. Opasta voidaan hyödyntää sekä ammattikasvattajan että lapsen vanhemman toimesta. Opas sisältää ikäkausittain lasten mediankäytön pääpiirteitä ja – ohjeita. Esille nousi erityisesti läsnäolo ja yhdessä tekeminen.