MAPA- koulutuksen hyödyt käytännön hoitotyössä
Nousiainen, Annika; Aapajärvi, Ville; Heiskanen, Eemeli (2014)
Nousiainen, Annika
Aapajärvi, Ville
Heiskanen, Eemeli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234721
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus oli kartoittaa MAPA-koulutuksesta koettua hyötyä käytännön hoitotyössä koulutuksen saaneelta hoitohenkilökunnalta. Tutkimuksellamme haimme vastauksia siihen, minkälaisik-si hoitajat kokevat valmiutensa kohdata uhkaavasti käyttäytyvä potilas ja kuinka he kokevat omat val-miutensa toimia uhkaavassa tilanteessa MAPA-koulutuksen pohjalta. Pyrimme myös kartoittamaan hoi-tohenkilökunnan kokemusta väkivaltatilanteen jälkipuintiin liittyvistä valmiuksista sekä nyky-muotoisena annetun MAPA-koulutuksen riittävyydestä riittävän ammattitaidon ylläpitämiseksi. Tavoitteenamme oli kehittää MAPA-koulutusta paremmin vastaajien tarpeita palvelevaksi.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jota täydennettiin laadullisella osiolla. Aineisto kerättiin kyselyllä 17.1.2014 - 10.2.2014 Savonlinnan keskussairaalan osastoilta 7A, 4B, päivystyspoliklinikka ja akuuttityöryhmä. Kirjallisuuden ja työelämäohjaajan toiveiden pohjalta muodos-timme kuusi hoitohenkilökunnan valmiuksiin ja MAPA-koulutuksen laatuun liittyvää tutkimuskysymys-tä, jotka käsittelivät hoitohenkilökunnan kokemia valmiuksia tunnistaa uhkatilanteet, ennaltaehkäistä väkivaltatilanteita, toimia väkivaltatilanteissa ja osallistua väkivaltatilanteiden jälkipuintiin. Tämän lisäk-si haimme vastausta nykymuotoisena tarjotun MAPA-koulutuksen riittävyyteen ja siihen, miten hoito-henkilökunta haluaisi koulutusta kehitettävän. Kyselyyn vastasi 23 MAPA-koulutuksen saanutta hoito-henkilökunnan jäsentä, vastausprosentiksi muodostui 28 %. Aineisto analysoitiin Webpropol-ohjelmaa hyödyntäen ja avoin kysymys avattiin vastauksia teemoitellen.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Savonlinnan keskussairaalan MAPA-koulutettu hoitohenkilökunta kokee MAPA-koulutuksen työnsä kannalta hyödylliseksi ja koulutuksen sisällön asianmukaiseksi, mutta koulutuksesta saatava hyöty olisi suurempi, mikäli koulutuksen sisältöä ja aikataulutusta voitaisiin koh-dentaa paremmin eri työyksiköiden tarpeita vastaaviksi. Tutkimuksesta saatuja tuloksia ei voida kuiten-kaan yleistää, koska tutkimusjoukko oli rajattu ja vastausprosentti pieni.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jota täydennettiin laadullisella osiolla. Aineisto kerättiin kyselyllä 17.1.2014 - 10.2.2014 Savonlinnan keskussairaalan osastoilta 7A, 4B, päivystyspoliklinikka ja akuuttityöryhmä. Kirjallisuuden ja työelämäohjaajan toiveiden pohjalta muodos-timme kuusi hoitohenkilökunnan valmiuksiin ja MAPA-koulutuksen laatuun liittyvää tutkimuskysymys-tä, jotka käsittelivät hoitohenkilökunnan kokemia valmiuksia tunnistaa uhkatilanteet, ennaltaehkäistä väkivaltatilanteita, toimia väkivaltatilanteissa ja osallistua väkivaltatilanteiden jälkipuintiin. Tämän lisäk-si haimme vastausta nykymuotoisena tarjotun MAPA-koulutuksen riittävyyteen ja siihen, miten hoito-henkilökunta haluaisi koulutusta kehitettävän. Kyselyyn vastasi 23 MAPA-koulutuksen saanutta hoito-henkilökunnan jäsentä, vastausprosentiksi muodostui 28 %. Aineisto analysoitiin Webpropol-ohjelmaa hyödyntäen ja avoin kysymys avattiin vastauksia teemoitellen.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Savonlinnan keskussairaalan MAPA-koulutettu hoitohenkilökunta kokee MAPA-koulutuksen työnsä kannalta hyödylliseksi ja koulutuksen sisällön asianmukaiseksi, mutta koulutuksesta saatava hyöty olisi suurempi, mikäli koulutuksen sisältöä ja aikataulutusta voitaisiin koh-dentaa paremmin eri työyksiköiden tarpeita vastaaviksi. Tutkimuksesta saatuja tuloksia ei voida kuiten-kaan yleistää, koska tutkimusjoukko oli rajattu ja vastausprosentti pieni.