Kodista kouluun : Kouluterveydenhoitajan ja perheen välinen yhteistyö
Ala-Luhtala, Emmi; Korpi, Tanja (2014)
Ala-Luhtala, Emmi
Korpi, Tanja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295385
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme käsittelemme kouluterveydenhoitajan työtä kouluterveydenhuollossa sekä perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä. Kouluterveydenhuolto on kokonaisvaltaista työtä lasten ja nuorten kanssa. Kouluterveydenhuollon ja kodin välinen yhteistyö on tärkeä yhteistyömuoto lapsen hyvinvoinnin turvaamisessa. Kouluterveydenhuollon yksi tärkeä tehtävä on tukea vanhempia lapsen kasvatuksessa. Kouluterveydenhuollon henkilökunta on avainasemassa varhaisessa puuttumisessa lapsen ja perheen ongelmiin.
Opinnäytetyömme tavoitteena on tuottaa tietoa kouluterveydenhoitajan ja kodin välisestä yhteistyöstä ja sen laadusta. Saadun tiedon avulla pyrimme parantamaan kouluterveydenhoitajan ja perheen välistä yhteistyötä. Yritämme tuoda käytännön työhön myös konkreettisia kehittämisehdotuksia, joilla yhteistyötä voitaisiin kehittää.
Tarkoituksena opinnäytetyössämme oli selvittää millaista yhteistyötä kodin ja kouluterveydenhuollon välillä tehdään ja millaisia kokemuksia vanhemmilla yhteistyöstä on. Opinnäytetyössämme rajasimme haastateltavat alakoulun oppilaiden vanhempiin. Työmme toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme kyselylomaketta.
Opinnäytetyömme tulosten mukaan kouluterveydenhuollon ja kodin välinen yhteistyö koettiin hyvänä. Vanhemmat toivoivat kouluterveydenhuollolta varhaista puuttumista lapsen huolta nostaviin asioihin. Terveydenhoitajan toivottiin myös ohjaavan vanhempia selkeillä ohjeilla sekä seuraavan lapsen terveyttä konkreettisesti. Terveydenhoitajan kanssa vanhemmat pitivät yhteyttä sähköisen palvelun sekä viestilappujen avulla. Vanhemmat luottivat siihen, että terveydenhoitaja ottaa heihin yhteyttä, mikäli tarvetta ilmenee. Kouluterveydenhoitajan näkyvyyttä haluttaisiin lisättävän.
Opinnäytetyömme tavoitteena on tuottaa tietoa kouluterveydenhoitajan ja kodin välisestä yhteistyöstä ja sen laadusta. Saadun tiedon avulla pyrimme parantamaan kouluterveydenhoitajan ja perheen välistä yhteistyötä. Yritämme tuoda käytännön työhön myös konkreettisia kehittämisehdotuksia, joilla yhteistyötä voitaisiin kehittää.
Tarkoituksena opinnäytetyössämme oli selvittää millaista yhteistyötä kodin ja kouluterveydenhuollon välillä tehdään ja millaisia kokemuksia vanhemmilla yhteistyöstä on. Opinnäytetyössämme rajasimme haastateltavat alakoulun oppilaiden vanhempiin. Työmme toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme kyselylomaketta.
Opinnäytetyömme tulosten mukaan kouluterveydenhuollon ja kodin välinen yhteistyö koettiin hyvänä. Vanhemmat toivoivat kouluterveydenhuollolta varhaista puuttumista lapsen huolta nostaviin asioihin. Terveydenhoitajan toivottiin myös ohjaavan vanhempia selkeillä ohjeilla sekä seuraavan lapsen terveyttä konkreettisesti. Terveydenhoitajan kanssa vanhemmat pitivät yhteyttä sähköisen palvelun sekä viestilappujen avulla. Vanhemmat luottivat siihen, että terveydenhoitaja ottaa heihin yhteyttä, mikäli tarvetta ilmenee. Kouluterveydenhoitajan näkyvyyttä haluttaisiin lisättävän.