OSAAMINEN TYÖYHTEISÖN KÄYTTÖÖN : - Varhaiskasvatuksen johtajuuden kehittämisprosessi Kokemäellä
Kannisto, Tarja (2014)
Kannisto, Tarja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404224610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404224610
Tiivistelmä
Päiväkoti on moniammatillinen työyhteisö, joka koostuu hyvin erilaisen koulutuksen saaneista henkilöistä. Päiväkodin johtaja vastaa siitä, että yhä vaativampaa osaamista edellyttävässä moniammatillisessa työyhteisössä työ järjestetään siten, että jokaisen ammattiaito saadaan perustehtävän kannalta parhaalla mahdollisella tavalla työyhteisön käyttöön.
Tämän kehittämistehtävän yhtenä tavoitteena oli johtajan jaksamista ja työhyvinvointia tukevan kehittävän työtavan luominen. Kehittämistehtävän toinen tavoite oli saada Kokemäelle ”yhteisen työn näky” ja saada varhaiskasvatuksen henkilökunta puhaltamaan yhteen hiileen. Kolmantena tavoitteena oli kartoittaa rehtoreiden käsityksiä päiväkodin ja koulun yhteistyöstä.
Opinnäytetyön eteneminen noudatti pääasiassa toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Tutkimusaineisto kerättiin varhaiskasvatuksessa esimiesasemassa olevilta henkilöiltä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Swot-analyysiä.
Kehittämistoiminnan myötä aloitettiin päiväkodin johtajien säännölliset kokoontumiset, lastentarhanopettajien pedagogiset kahvilat ja lastenhoitajien benchmarking-vierailut, joiden avulla osaamista kehitettiin. Koulun kanssa tehtävää yhteistyötä sen sijaan ei alettu kehittää, koska kyselyyn vastanneet rehtorit olivat sitä mieltä, että nykyinen yhteistyö on riittävää.
Kehittämistoiminnan tuloksena pedagogisilla kahviloilla, lastenhoitajien benchmarking-vierailuilla ja esimieskokoontumisilla jokaisen ammattiaito saatiin perustehtävän kannalta parhaalla mahdollisella tavalla työyhteisön käyttöön. Yhteistyön lisääminen joka tasolla lisäsi osaamista ja vahvisti jaettua pedagogista johtamista. Päiväkodin moniammatillinen tiimi yhdessä toteuttaa jaettua, pedagogista johtajuutta.
Tämän kehittämistehtävän yhtenä tavoitteena oli johtajan jaksamista ja työhyvinvointia tukevan kehittävän työtavan luominen. Kehittämistehtävän toinen tavoite oli saada Kokemäelle ”yhteisen työn näky” ja saada varhaiskasvatuksen henkilökunta puhaltamaan yhteen hiileen. Kolmantena tavoitteena oli kartoittaa rehtoreiden käsityksiä päiväkodin ja koulun yhteistyöstä.
Opinnäytetyön eteneminen noudatti pääasiassa toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Tutkimusaineisto kerättiin varhaiskasvatuksessa esimiesasemassa olevilta henkilöiltä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Swot-analyysiä.
Kehittämistoiminnan myötä aloitettiin päiväkodin johtajien säännölliset kokoontumiset, lastentarhanopettajien pedagogiset kahvilat ja lastenhoitajien benchmarking-vierailut, joiden avulla osaamista kehitettiin. Koulun kanssa tehtävää yhteistyötä sen sijaan ei alettu kehittää, koska kyselyyn vastanneet rehtorit olivat sitä mieltä, että nykyinen yhteistyö on riittävää.
Kehittämistoiminnan tuloksena pedagogisilla kahviloilla, lastenhoitajien benchmarking-vierailuilla ja esimieskokoontumisilla jokaisen ammattiaito saatiin perustehtävän kannalta parhaalla mahdollisella tavalla työyhteisön käyttöön. Yhteistyön lisääminen joka tasolla lisäsi osaamista ja vahvisti jaettua pedagogista johtamista. Päiväkodin moniammatillinen tiimi yhdessä toteuttaa jaettua, pedagogista johtajuutta.