Sharepoint-palvelun käyttöönotto osaksi organisaation toimintaa
Mäkimaa, Timo (2009)
Mäkimaa, Timo
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001141278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001141278
Tiivistelmä
Projektin tavoitteena oli asentaa ja ottaa käyttöön Microsoft Office Sharepoint Server 2007 – palvelin osaksi helsinkiläisen oppilaitoksen organisaation päivittäistä toimintaa. Projektin tavoitteena oli parantaa yrityksen nykyistä yhteisten dokumenttien käytäntöä, jotka nykyään sijaitsevat verkkoasemalla useiden kansioiden alla. Projektin tavoitteena oli myös nykyisen it-tukipyyntö –käytännön parantaminen ja uudistaminen Sharepointin tiketti-järjestelmän avulla. Nykyisin it-tukipyynnöt tulevat organisaation järjestelmätukihenkilöille sähköpostin välityksellä ja ei ole tykipyynnöille lainkaan seurantaa tai mahdollisuutta kuitata työ tehdyksi muuta kuin kysymällä toisilta, onko työ jo suoritettu.
Microsoft Office SharePoint Server 2007 on palvelintoiminnot sisältävä integroitu ohjelmistopaketti. Office SharePoint Server 2007 on uusi palvelinsovellus, joka on osa 2007 Microsoft Office System -tuotetta. Ohjelman avulla organisaatio voi helpottaa yhteiskäyttöä, tarjota sisällönhallinnan toimintoja, toteuttaa liiketoimintaprosesseja, etsiä monenlaista tietoa ja jakaa tietoja, jotka ovat tärkeitä organisaation tavoitteiden ja prosessien kannalta. Office SharePoint Server 2007 tukee kaikkia yrityksen intranet-, ekstranet- ja Web-sovelluksia samalla integroidulla alustalla erillisten järjestelmien sijaan. Käyttämällä Office SharePoint Server 2007:n sivustomalleja ja muita toimintoja yritys voi luoda nopeasti ja tehokkaasti intranet sivustoja.
Projekti käynnistyi palvelimien asennuksilla ja käyttöönotoilla. Asennettavia palvelimia olivat SQL Server 2008, Windows Server 2008 ja Sharepoint Server 2007 Standard. Palvelinten asennuksen ja käyttöönoton jälkeen projekti jatkui sivustojen luomisella. Sivustojen hierarkkinen rakenne pohjautuu verkkoasemalla olevien yhteisten dokumenttien kansiorakenteeseen. Sivustoille luotiin dokumenttihallintaa varteen asiakirjakirjastot. joihin ei vielä projektin aikana siirretty vanhoja verkkoasemalla olevia yhteisiä dokumentteja.
IT-tukipyyntöjä varten Sharepointissa otettiin käyttöön Microsoftin mallisivusto, josta räätälöitiin toimiva tiketti-järjestelmä. Jatkossa järjestelmätukihenkilöt voivat ylläpitää it-tikettijä ja hoitaa niiden jälkiseurannan ja tiketit voidaan nimetä tietylle järjestelmätukihenkilölle.
Kirjallisia ohjeita projektin aikana kirjoitettiin 6 kpl, joista suurin osa tuli koko henkilökunnan käyttöön, mutta myös muutama ohje vain järjestelmätukihenkilöiden käyttöön.
Microsoft Office SharePoint Server 2007 on palvelintoiminnot sisältävä integroitu ohjelmistopaketti. Office SharePoint Server 2007 on uusi palvelinsovellus, joka on osa 2007 Microsoft Office System -tuotetta. Ohjelman avulla organisaatio voi helpottaa yhteiskäyttöä, tarjota sisällönhallinnan toimintoja, toteuttaa liiketoimintaprosesseja, etsiä monenlaista tietoa ja jakaa tietoja, jotka ovat tärkeitä organisaation tavoitteiden ja prosessien kannalta. Office SharePoint Server 2007 tukee kaikkia yrityksen intranet-, ekstranet- ja Web-sovelluksia samalla integroidulla alustalla erillisten järjestelmien sijaan. Käyttämällä Office SharePoint Server 2007:n sivustomalleja ja muita toimintoja yritys voi luoda nopeasti ja tehokkaasti intranet sivustoja.
Projekti käynnistyi palvelimien asennuksilla ja käyttöönotoilla. Asennettavia palvelimia olivat SQL Server 2008, Windows Server 2008 ja Sharepoint Server 2007 Standard. Palvelinten asennuksen ja käyttöönoton jälkeen projekti jatkui sivustojen luomisella. Sivustojen hierarkkinen rakenne pohjautuu verkkoasemalla olevien yhteisten dokumenttien kansiorakenteeseen. Sivustoille luotiin dokumenttihallintaa varteen asiakirjakirjastot. joihin ei vielä projektin aikana siirretty vanhoja verkkoasemalla olevia yhteisiä dokumentteja.
IT-tukipyyntöjä varten Sharepointissa otettiin käyttöön Microsoftin mallisivusto, josta räätälöitiin toimiva tiketti-järjestelmä. Jatkossa järjestelmätukihenkilöt voivat ylläpitää it-tikettijä ja hoitaa niiden jälkiseurannan ja tiketit voidaan nimetä tietylle järjestelmätukihenkilölle.
Kirjallisia ohjeita projektin aikana kirjoitettiin 6 kpl, joista suurin osa tuli koko henkilökunnan käyttöön, mutta myös muutama ohje vain järjestelmätukihenkilöiden käyttöön.