Katuvalaistuksen energiatehokkuustutkimus : Valaistuksen säätö
Jaako, Olli-Pekka (2014)
Jaako, Olli-Pekka
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084049
Tiivistelmä
Oulun kaupungin valtuusto on myöntänyt yhdyskunta- ja ympäristöpalveluille 200 000 euron määrärahan vuonna 2012. Oulun yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut on yhteistyössä Oulun Energia Urakointi Oy:n kanssa valinnut katuvalaistuksen tutki-muskohteet Oulun alueella ja valmistellut tutkimusohjelman, joka keskittyy erilaisiin valaistuksen säätömahdollisuuksiin.
Tämä tutkimus on jatkoa diplomityölle, joka käsitteli katuvalaistuksen energiatehokkuuden parantamista. Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin katuvalaistuksen säätämiseen ja pyrittiin löytämään taloudelliset ratkaisut tuleville tieosuuksille. Valaistuksen säätäminen himmeämmäksi tarkoittaa tehojen pudotusta valaisimissa ja näin ollen energiakustannuksien pienenemistä. Iltojen pimennyttyä säädettiin valaisimia ja mitattiin kohteiden teho- ja valo-ominaisuuksia.
Mittauskohteissa mitattiin valaistusvoimakkuutta ja värilämpötilaa. Näiden tulosten perusteella tutkittiin, miten Suomessa yleisesti käytössä olevat katuvalaistusluokka-arvot täyttyvät. Työssä mitattiin lisäksi valaisimien kuluttama sähköteho.
Kaikissa mittauskohteissa käytettiin monimetalli- ja LED-valaisimia. Kohteiden sähkönteho-, valovoimakkuus- sekä värilämpötilamittaukset tehtiin jokaiseen kohteeseen samalla tavalla. Näiden tulosten pohjalta tehtiin johtopäätökset. Mittaustuloksista voitiin päätellä, että katuvalojen säätämisellä vaikutettiin merkittävästi energia-säästöihin. Jokaisella tieosuudella saatiin mittaustuloksien perusteella säädön avulla useiden eurojen säästöjä yhdelle valaisimelle vuodessa. Sähköteholliset säästöt olivat valaisimesta riippuen noin 15 - 31 W. Vaikka Oulun kaupungin vaatimat valovoimakkuusarvot eivät täyttyneet jokaisen valaisimen kohdalla säädön aikana, oli valaistus silti riittävän tehokas jokaisella tieosuudella.
Tämä tutkimus on jatkoa diplomityölle, joka käsitteli katuvalaistuksen energiatehokkuuden parantamista. Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin katuvalaistuksen säätämiseen ja pyrittiin löytämään taloudelliset ratkaisut tuleville tieosuuksille. Valaistuksen säätäminen himmeämmäksi tarkoittaa tehojen pudotusta valaisimissa ja näin ollen energiakustannuksien pienenemistä. Iltojen pimennyttyä säädettiin valaisimia ja mitattiin kohteiden teho- ja valo-ominaisuuksia.
Mittauskohteissa mitattiin valaistusvoimakkuutta ja värilämpötilaa. Näiden tulosten perusteella tutkittiin, miten Suomessa yleisesti käytössä olevat katuvalaistusluokka-arvot täyttyvät. Työssä mitattiin lisäksi valaisimien kuluttama sähköteho.
Kaikissa mittauskohteissa käytettiin monimetalli- ja LED-valaisimia. Kohteiden sähkönteho-, valovoimakkuus- sekä värilämpötilamittaukset tehtiin jokaiseen kohteeseen samalla tavalla. Näiden tulosten pohjalta tehtiin johtopäätökset. Mittaustuloksista voitiin päätellä, että katuvalojen säätämisellä vaikutettiin merkittävästi energia-säästöihin. Jokaisella tieosuudella saatiin mittaustuloksien perusteella säädön avulla useiden eurojen säästöjä yhdelle valaisimelle vuodessa. Sähköteholliset säästöt olivat valaisimesta riippuen noin 15 - 31 W. Vaikka Oulun kaupungin vaatimat valovoimakkuusarvot eivät täyttyneet jokaisen valaisimen kohdalla säädön aikana, oli valaistus silti riittävän tehokas jokaisella tieosuudella.