2D-vektoripohjainen tasosuunnittelu Unity 3D:llä
Birkström, Patrik (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283625
Tiivistelmä
Tasosuunnittelu on hyvin tärkeä osa lähes jokaista peliprojektia. Hyvä tasosuunnittelu voi pelastaa muuten huonosti suunnitellun pelin ja huono tasosuunnittelu voi taas pilata muuten hyvän pelinautinnon. Tämä opinnäytetyö keskittyy nimenomaan 2D –tasosuunnittelun perusteisiin ja testaa RageSpline–työkalun toimivuutta Unity 3D –peliprojektissa.
Tarve opinnäytetyölle syntyi Kuutti Entertainment Oy:ltä, joka kehitti Moped Mania –nimistä mobiilipeliä Unity 3D:llä. Unity on pääasiassa tarkoitettu 3D –pelien luontiin ja siksi Kuutti Entertainment halusikin tutkia 2D vektoripohjaisen työkalun tehokkuutta ja toimivuutta 3D –pelinkehitysympäristössä. Kuutti Entertainmentin toimeksiantona on toteuttaa kokonainen, pelattava tasopaketti käyttäen Unity –pelinkehitysympäristöä ja Unitylle tehtyä RageSpline–työkalua.
Teoreettinen osuus koostuu kirjallisuudesta ja pääosin internet lähteistä. Opinnäytetyössä käytetään paljon Unity Technologies:n luomaa dokumentaatiota Unity–pelinkehitysympäristöstä. Unity on Unity Technologiesin tuote, joten tiedon voidaan olettaa olevan paikkaansapitävää ja luotettavaa.
Empiirinen osuus on kokonaisen ja pelattavan tasopaketin luominen Moped Mania –peliin suunnitteluvaiheesta toteutukseen. Siinä myös käsitellään työkalujen mukanaan tuomia hyötyjä ja ongelmia Moped Mania –projektin kannalta.
Tarve opinnäytetyölle syntyi Kuutti Entertainment Oy:ltä, joka kehitti Moped Mania –nimistä mobiilipeliä Unity 3D:llä. Unity on pääasiassa tarkoitettu 3D –pelien luontiin ja siksi Kuutti Entertainment halusikin tutkia 2D vektoripohjaisen työkalun tehokkuutta ja toimivuutta 3D –pelinkehitysympäristössä. Kuutti Entertainmentin toimeksiantona on toteuttaa kokonainen, pelattava tasopaketti käyttäen Unity –pelinkehitysympäristöä ja Unitylle tehtyä RageSpline–työkalua.
Teoreettinen osuus koostuu kirjallisuudesta ja pääosin internet lähteistä. Opinnäytetyössä käytetään paljon Unity Technologies:n luomaa dokumentaatiota Unity–pelinkehitysympäristöstä. Unity on Unity Technologiesin tuote, joten tiedon voidaan olettaa olevan paikkaansapitävää ja luotettavaa.
Empiirinen osuus on kokonaisen ja pelattavan tasopaketin luominen Moped Mania –peliin suunnitteluvaiheesta toteutukseen. Siinä myös käsitellään työkalujen mukanaan tuomia hyötyjä ja ongelmia Moped Mania –projektin kannalta.