CUSTOMER SATISFACTION AND VISIBILITY RESEARCH FOR KAJAANIN HOKKI
Riikonen, Jussi; Rinne, Jarno (2008)
Riikonen, Jussi
Rinne, Jarno
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261567
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää syitä siihen, miksi jääkiekkojoukkue Kajaanin Hokin kotiotteluiden
yleisökeskiarvot ovat olleet viime vuosina niin alhaiset suhteellisen hyvästäkin menestyksestä huolimatta.
Hokki on koko ajan toimintaansa kehittävä urheiluseura, joten on luonnollista, että tähän yhteen
sen suurimmista tulonlähteistä, yleisömääriin, on löydettävä uutta puhtia. Tarkoituksena oli selvittää
ovatko syyt asiakastyytyväisyydessä ottelutapahtuman sisällä vai kenties markkinoinnin tehottomuudesta
johtuvasta näkyvyyden puutteesta.
Kysely toteutettiin molempia, kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia metodeja käyttämällä. Ensimmänen tutkimus
tutki Kajaanin Hokin kotiotteluissa jo käyviä ihmisiä ja heidän asiakastyytyväisyyttään. Tutkimus
suoritettiin jakamalla kyselylomakkeita katsomoihin ja jäähallin kioskeille. Palautettuja lomakkeita oli
yhteensä 123. Toinen osio tutkimuksessa oli selvittää Kajaanin seudulla asuvien ihmisten yleisiä mielipiteitä
Hokista, sen toiminnasta ja näkyvyydestä katukuvassa. Tarkoitus oli saada mahdollisesti selville
syitä, miksi ihmiset eivät ole kiinnostuneet tai eivät jostain muusta syystä käy Hokin kotiotteluissa. Tämä
vaihe suoritettiin lyhyin haastatteluin Kajaanin kaduilla. 32 Haastateltavaa valittiin sattumanvaraisesti.
Tutkimuksesta selvisi, että kotiotteluissa Hokin peliesityksiin oltiin suhteellisen tyytyväisiä, mutta jäähallin
puitteisiin oltiin hyvin pettyneitä. Katsojat eivät tunteneet Hokkia omakseen suuren pelaajavaihtuvuuden
ja kainuulaisten pelaajien vähäisyyden vuoksi. Hokin näkyvyys katukuvassa ei myöskään ollut
tarpeeksi. Ihmisillä oli yllättävänkin vähän tietoa Hokista ja sen toiminnasta. Markkinointia ja mainontaa
pidettiin yleisesti riittämättömänä ja houkuttelemattomana.
yleisökeskiarvot ovat olleet viime vuosina niin alhaiset suhteellisen hyvästäkin menestyksestä huolimatta.
Hokki on koko ajan toimintaansa kehittävä urheiluseura, joten on luonnollista, että tähän yhteen
sen suurimmista tulonlähteistä, yleisömääriin, on löydettävä uutta puhtia. Tarkoituksena oli selvittää
ovatko syyt asiakastyytyväisyydessä ottelutapahtuman sisällä vai kenties markkinoinnin tehottomuudesta
johtuvasta näkyvyyden puutteesta.
Kysely toteutettiin molempia, kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia metodeja käyttämällä. Ensimmänen tutkimus
tutki Kajaanin Hokin kotiotteluissa jo käyviä ihmisiä ja heidän asiakastyytyväisyyttään. Tutkimus
suoritettiin jakamalla kyselylomakkeita katsomoihin ja jäähallin kioskeille. Palautettuja lomakkeita oli
yhteensä 123. Toinen osio tutkimuksessa oli selvittää Kajaanin seudulla asuvien ihmisten yleisiä mielipiteitä
Hokista, sen toiminnasta ja näkyvyydestä katukuvassa. Tarkoitus oli saada mahdollisesti selville
syitä, miksi ihmiset eivät ole kiinnostuneet tai eivät jostain muusta syystä käy Hokin kotiotteluissa. Tämä
vaihe suoritettiin lyhyin haastatteluin Kajaanin kaduilla. 32 Haastateltavaa valittiin sattumanvaraisesti.
Tutkimuksesta selvisi, että kotiotteluissa Hokin peliesityksiin oltiin suhteellisen tyytyväisiä, mutta jäähallin
puitteisiin oltiin hyvin pettyneitä. Katsojat eivät tunteneet Hokkia omakseen suuren pelaajavaihtuvuuden
ja kainuulaisten pelaajien vähäisyyden vuoksi. Hokin näkyvyys katukuvassa ei myöskään ollut
tarpeeksi. Ihmisillä oli yllättävänkin vähän tietoa Hokista ja sen toiminnasta. Markkinointia ja mainontaa
pidettiin yleisesti riittämättömänä ja houkuttelemattomana.