Kongressimatkailun kehittäminen Oulussa
Tyni, Hanna (2014)
Tyni, Hanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402272725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402272725
Tiivistelmä
Kongressimatkailulla on merkittävä vaikutus järjestävälle paikkakunnalle sekä imagollisesti että taloudellisesti. Kansainvälisten kongressien järjestäminen tekee tunnetuksi suomalaisen osaamisen lisäksi yhteiskuntaa, ympäristöä ja kulttuuria, mutta kongressiin osallistujat ovat myös parhaiten maksavia matkalaisia. Yksi kongressivieras viipyy paikkakunnalla noin neljä vuorokautta ja käyttää päivittäin noin 350 euroa rahaa.
Työn toimeksiantajana on BusinessOulu, jonka Convention Bureau tarjoaa maksutonta asiantuntijapalvelua kongressien järjestämiseen Oulussa. Opinnäytetyön tarkoitus oli löytää syitä sille, miksi Oulun menestyminen kongressimatkailussa on heikompaa kuin vertailukaupungeissa Espoossa ja Jyväskylässä. Tavoitteena oli myös vertailla Oulun kaupungin toimintatapoja kongressimatkailun hoitamisessa vertailukaupunkien toimintatapoihin ja saada sitä kautta kehitysehdotuksia Oulun kaupungin kongressitoiminnan parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, johon osallistui toimeksiantajan lisäksi kongressimatkailun parissa työskentelevät henkilöt Jyväskylästä ja Espoosta. Lisäksi sähköpostilla lähetettiin kysymykset muutamalle muulle kongressialan toimijalle. Haastattelujen pohjalta rakennettiin SWOT -analyysi, johon koottiin tärkeimmät esille nousseet asiat. Niiden pohjalta löydettiin tärkeimmät kehittämiskohteet.
Tutkimus osoitti, että yhteistyö kaupungin eri kongressialan toimijoiden välillä on menestymisen kannalta välttämätöntä. Valtakunnallisestikin koko kongressialaa vaivaava arvostuksen puute ei näy niin selvänä vertailukaupungeissa, joissa yhteistyö eri toimijoiden välillä on rikasta. Kongressien saamiseen vaikuttaa hyvin pitkälti kaupungin tieteenalojen tutkimuksen taso ja erityisesti tieteentekijöiden aktiivisuus kutsua kongresseja kaupunkiin.
Kongressimatkailun kehittäminen Oulussa vaatii erityisesti sitoutuneen yhteistyön lisäämistä ja omien alojen tieteentekijöiden aktivointia. Kongressimatkailun lisääminen nostaa kaupunkia vaikeasta taloudellisesta tilasta ja vie imagoa eteenpäin. Kompaktin kokoisessa kaupungissa kaikki tärkeimmät kongressitilat löytyvät kaupungin keskustan tuntumasta eikä järjestäminen jää varmasti tilojen puutteesta kiinni. Tulevaisuudessa myös pohjoisen luonnon eksotiikkaan ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin kannattaa tarttua entistä paremmin kongressien markkinoinnissa.
Työn toimeksiantajana on BusinessOulu, jonka Convention Bureau tarjoaa maksutonta asiantuntijapalvelua kongressien järjestämiseen Oulussa. Opinnäytetyön tarkoitus oli löytää syitä sille, miksi Oulun menestyminen kongressimatkailussa on heikompaa kuin vertailukaupungeissa Espoossa ja Jyväskylässä. Tavoitteena oli myös vertailla Oulun kaupungin toimintatapoja kongressimatkailun hoitamisessa vertailukaupunkien toimintatapoihin ja saada sitä kautta kehitysehdotuksia Oulun kaupungin kongressitoiminnan parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, johon osallistui toimeksiantajan lisäksi kongressimatkailun parissa työskentelevät henkilöt Jyväskylästä ja Espoosta. Lisäksi sähköpostilla lähetettiin kysymykset muutamalle muulle kongressialan toimijalle. Haastattelujen pohjalta rakennettiin SWOT -analyysi, johon koottiin tärkeimmät esille nousseet asiat. Niiden pohjalta löydettiin tärkeimmät kehittämiskohteet.
Tutkimus osoitti, että yhteistyö kaupungin eri kongressialan toimijoiden välillä on menestymisen kannalta välttämätöntä. Valtakunnallisestikin koko kongressialaa vaivaava arvostuksen puute ei näy niin selvänä vertailukaupungeissa, joissa yhteistyö eri toimijoiden välillä on rikasta. Kongressien saamiseen vaikuttaa hyvin pitkälti kaupungin tieteenalojen tutkimuksen taso ja erityisesti tieteentekijöiden aktiivisuus kutsua kongresseja kaupunkiin.
Kongressimatkailun kehittäminen Oulussa vaatii erityisesti sitoutuneen yhteistyön lisäämistä ja omien alojen tieteentekijöiden aktivointia. Kongressimatkailun lisääminen nostaa kaupunkia vaikeasta taloudellisesta tilasta ja vie imagoa eteenpäin. Kompaktin kokoisessa kaupungissa kaikki tärkeimmät kongressitilat löytyvät kaupungin keskustan tuntumasta eikä järjestäminen jää varmasti tilojen puutteesta kiinni. Tulevaisuudessa myös pohjoisen luonnon eksotiikkaan ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin kannattaa tarttua entistä paremmin kongressien markkinoinnissa.