Mitä silmät ei nää? : Näkövammaisten kokemuksia yhdenvertaisuuden toteutumisesta julkisella sektorilla
Pihl, Seija K. (2014)
Pihl, Seija K.
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402232569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402232569
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin näkövammaisten henkilöiden kokemuksia yhdenvertaisuuden toteutumisesta julkisella sektorilla. Kokevatko he saavansa tarvitsemansa palvelut yhdenvertaisesti näkevien kanssa? Kuinka hyvän hallinnon periaatteet toteutuvat heidän kohdallaan? Asiaa tarkasteltiin myös hyvän sähköisen hallinnon näkökulmasta, sen merkittävänä laatukriteerinä pidetään käytettävyyttä. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja siinä yhdisteltiin useampia tarkastelutapoja. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Lähdeaineisto koostui muun muassa aikaisempien tutkimusten lisäksi lainsäädännöstä, lainvalmisteluaineistosta, kansainvälisistä sopimuksista ja oikeustieteellisestä kirjallisesta aineistosta. Empiirinen aineisto koostui kyselyyn vastanneiden kuuden näkövammaisen henkilön vastauksista.
Suomalainen palvelujärjestelmä apuvälineineen periaatteessa mahdollistaa näkövammaiselle itsenäisen elämän. Se ei kuitenkaan aina toimi: etuuksien hakeminen voi kestää, avustaja vaihtua ja apuvälineet hajota. Tietoyhteiskunta kehittyy huimaa vauhtia, myös julkisen sektorin toiminnan muutokset kohdistuvat yhä enemmän itsepalvelun ja sähköiseen asioinnin lisäämiseen. Yhdenvertaisuuden toteutumisen edellytyksinä korostuivat toimivat palvelut. Niiden esteettömyys, käytettävyys ja saavutettavuus ovat edelleen parannusta vaativia seikkoja. Mikäli jo ympäristön ja palveluiden suunnittelu- ja rakentamisvaiheessa huomioidaan ihmisten erilaiset tarpeet, annetaan kaikille mahdollisuus tasavertaiseen toimintaan ilman myöhempiä lisäkustannuksia.
Suomalainen palvelujärjestelmä apuvälineineen periaatteessa mahdollistaa näkövammaiselle itsenäisen elämän. Se ei kuitenkaan aina toimi: etuuksien hakeminen voi kestää, avustaja vaihtua ja apuvälineet hajota. Tietoyhteiskunta kehittyy huimaa vauhtia, myös julkisen sektorin toiminnan muutokset kohdistuvat yhä enemmän itsepalvelun ja sähköiseen asioinnin lisäämiseen. Yhdenvertaisuuden toteutumisen edellytyksinä korostuivat toimivat palvelut. Niiden esteettömyys, käytettävyys ja saavutettavuus ovat edelleen parannusta vaativia seikkoja. Mikäli jo ympäristön ja palveluiden suunnittelu- ja rakentamisvaiheessa huomioidaan ihmisten erilaiset tarpeet, annetaan kaikille mahdollisuus tasavertaiseen toimintaan ilman myöhempiä lisäkustannuksia.