Jämförelse av 3D-lösningar för HTML5
Saxén, Rasmus (2014)
Saxén, Rasmus
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112226
Tiivistelmä
Arbetet är en insikt i teknologin bakom nativ 3D-grafik inom HTML5 och en jämförelse mellan tre olika tjänster som används för att visa upp 3D-modeller på nätet. Som forskningsmetoder har både litteraturstudier och praktiska test använts. Arbetet är begränsat till nativ 3D-grafik och tjänster som visar upp 3D-modeller. Plug-ins, interaktiva 3D-webbsidor eller -spel är inte en del av detta arbete. Arbetets syfte är tredelat, få en insikt i tekniken bakom web-baserad 3D-grafik, undersöka några tjänster som använder ifrågavarande teknik och slutligen att testa dem för jämförelse och för att klargöra hur tekniken bakom hårdvaruaccelererad 3D-rendering har kommit i användning. Forskningen går in på HTML5 och canvas-elementet. Det redogörs för hur de utvecklats och vad de för med sig. Arbetet tar upp WebGL, vem som utvecklat det och hur det fungerar. Arbetet förklarar även renderingsmotorer. Deras grundfunktionalitet tas upp och förklaras och renderingsprocessen inom WebGL gås igenom i detalj. Arbetet presenterar 3D-biblioteket Three.js och redogör för dess betydelse. Tre stycken tjänster för 3D-grafik på nätet, p3d.in, Sketchfab och Verold Studio presenteras. Forskningen fokuserar skilt på varje tjänst och går igenom respektives styrkor och speciella egenskaper. Arbetet presenterar ett test som alla tre tjänster utsätts för. Resultaten presenteras separat i detalj för varje tjänst, följt av ett kort sammandrag The work is an insight into the technology behind native 3D-graphics within HTML5 and a comparison between three different services used to show 3D-models on the Internet. The research is based both on literature studies and practical tests. The work is limited to native 3D-graphics and services that displays 3D-models. Plugins, interactive 3D-webpages or -games will not be covered. The purpose of this work is split into three parts, to get an insight into the technology behind web-based 3D-graphics, to do research on a few services that uses this technology and finally to test them for comparison and to find out how well hardware accelerated 3D-rendering has been put to use. The research brings up HTML5 and the canvas-element. Their development is explained as well as what new possibilities they bring with them. The work brings up WebGL. Its development and functions are explained. The research also brings up render engines. Their basic functionalities are explained and the rendering process of WebGL is examined in detail. The work introduces the graphics library Three.js and its importance is explained. Three services for showing 3D-models on the web, p3d.in, Sketchfab and Verold Studio are introduced. The research focuses on each one of these services and brings up their strong points and special attributes. The work presents a test to be taken by all three services. The results are then presented separately for each service, followed by a short summary.