TRIK -HANKE. Kotkan, Kundan ja Kronstadtin välisen laivareitin matkustaja- ja rahtipotentiaalin selvitys
Hyyrynen, Jari; Paukku, Pia; Rantavuo, Emmi (2013)
Hyyrynen, Jari
Paukku, Pia
Rantavuo, Emmi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-306-003-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-306-003-6
Tiivistelmä
TriK – Kotka, Kunda, Kronstadt –selvityksen tavoitteena on ollut tuottaa ajantasainen näkemys rahti- ja matkustajaliikennepotentiaalista Kotkan, Kundan ja Kronstadtin välillä. Selvitys perustuu osittain aiemmin toteutetun RAMAPOT-hankkeen menetelmiin sekä HaminaKotkan Satama Oy:n hallinnoimassa Stop&Go-hankkeessa toteutettuihin ja edelleen ajankohtaisiin liikenneselvityksiin.
TriK-hanke on ollut osana Kymenlaakson Liiton, Venäjän Pietarin Kronstadtin piirin ja Viron Lääne-Virumaan maakuntahallituksen välistä aluehallintojen yhteistyötä. TriK, Kotka-Kunda-Kronstadt on Kymenlaakson ammattikorkeakoulu Oy:n hallinnoima hanke, johon on saatu rahoitusta Kymenlaakson liiton välityksellä Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR). Hanketta on rahoittanut myös Kotkan kaupunki.
Suomessa toteutetut Trik-kyselyt keskittyivät selvittämään suomalaista matkustaja- ja rahtipotentiaalia hankkeen kohdesatamiin. Selvitys käsittelee tutkimuskysymystä pääosin kohdekaupunkien tarkastelun kautta: yritysten tarvetta tai kiinnostusta kohdesatamiin suuntautuviin tavarakuljetuksiin tai matkustajien kiinnostusta kyseisiin kaupunkeihin laivamatkakohteina. Selvityksen toinen keskeinen tavoite on arvioida, kuinka hyvin valitut kohdesatamat, Kundan satama ja Kronstadtin matkailusatama, pystyisivät toiminnoiltaan ja fasiliteeteiltaan vastaamaan lisääntyviin alusliikennevaatimuksiin tai kasvaviin matkustajamääriin.
Selvitys koostuu Trik-hankkeessa tehtyjen haastattelujen sekä kyselyjen lisäksi erilaisiin matkustajaja tavaraliikennettä koskeviin tilastoihin ja selvityksiin, keskusteluihin hankekumppaneiden kanssa, tutustumiskäynteihin ja osallistuvaan havainnointiin, sekä nykytilanteen analysointiin. Selvityksessä on kerätty ja kartoitettu tietoa kuluttajien, matkanjärjestäjien, rahdinantajien, huolinta- ja kuljetusliikkeiden näkemyksistä sekä matkustajaliikenteen kehitysnäkymistä.
TriK-hanke on ollut osana Kymenlaakson Liiton, Venäjän Pietarin Kronstadtin piirin ja Viron Lääne-Virumaan maakuntahallituksen välistä aluehallintojen yhteistyötä. TriK, Kotka-Kunda-Kronstadt on Kymenlaakson ammattikorkeakoulu Oy:n hallinnoima hanke, johon on saatu rahoitusta Kymenlaakson liiton välityksellä Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR). Hanketta on rahoittanut myös Kotkan kaupunki.
Suomessa toteutetut Trik-kyselyt keskittyivät selvittämään suomalaista matkustaja- ja rahtipotentiaalia hankkeen kohdesatamiin. Selvitys käsittelee tutkimuskysymystä pääosin kohdekaupunkien tarkastelun kautta: yritysten tarvetta tai kiinnostusta kohdesatamiin suuntautuviin tavarakuljetuksiin tai matkustajien kiinnostusta kyseisiin kaupunkeihin laivamatkakohteina. Selvityksen toinen keskeinen tavoite on arvioida, kuinka hyvin valitut kohdesatamat, Kundan satama ja Kronstadtin matkailusatama, pystyisivät toiminnoiltaan ja fasiliteeteiltaan vastaamaan lisääntyviin alusliikennevaatimuksiin tai kasvaviin matkustajamääriin.
Selvitys koostuu Trik-hankkeessa tehtyjen haastattelujen sekä kyselyjen lisäksi erilaisiin matkustajaja tavaraliikennettä koskeviin tilastoihin ja selvityksiin, keskusteluihin hankekumppaneiden kanssa, tutustumiskäynteihin ja osallistuvaan havainnointiin, sekä nykytilanteen analysointiin. Selvityksessä on kerätty ja kartoitettu tietoa kuluttajien, matkanjärjestäjien, rahdinantajien, huolinta- ja kuljetusliikkeiden näkemyksistä sekä matkustajaliikenteen kehitysnäkymistä.