Accessibility to the Kenyan health care system : Barriers to accessing proper health care
Mwangi, Caroline (2014)
Mwangi, Caroline
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401311914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401311914
Tiivistelmä
Kenya has a population of approximately 44 million people. Health services are provided through a network of over 4,700 health facilities countrywide, with the public sector ac-counting for about 51% of these facilities. The best quality of care is found at the national referral hospitals, which provide diagnostic, therapeutic and rehabilitative services. Kenya spent 5.1% of its Gross Domestic Product (GDP) on healthcare in 2002. Life expectancy is also on the decline. In 2006, the child mortality rate was 78 per 1,000 live births. Among the Kenyans who are ill and choose to seek care, 44% were hindered by cost and corruption. Another 18% were hindered by the long distance to the nearest health facility. Basic primary care is provided at primary healthcare centers and dispensaries. The purpose of this paper is to create awareness of the current healthcare system in Kenya, its accessibility and enlighten on storage healthcare records. The research questions were: What is the current situation on healthcare accessibility in Kenya? What are the benefits of introducing a computer -based system in the Kenyan health sector? The results give a clear picture and what the healthcare system in Kenya operates and how the accessibility of healthcare facilities is experienced by the Kenyans. Some Kenyans are unable to access healthcare services due to various reasons. One of them is the distance to the health centers in relation to transport and urgency for treatment. Another problem is the cost of healthcare especially in the rural areas where a good number of civilians are below poverty level. There are also the benefits that the healthcare system will gain from introducing a computerized method of medical record storage to better identify the patients and render better healthcare services. Kenya har en befolkning på cirka 44 miljoner människor. Hälso- tjänster tillhandahålls via ett nätverk av över 4700 vårdinrättningar landsomfattande, med den offentliga sektorn står för ca 51 % av dessa anläggningar. Den bästa kvaliteten på vården finns vid de nationella remisssjukhus, som ger diagnostiska, terapeutiska och rehabiliterande tjänster. Kenya spenderade 5,1 % av sin bruttonationalprodukt ( BNP ) på sjukvård år 2002. Den förväntade livslängden är också på tillbakagång. År 2006 var barndödligheten 78 per 1000 levande födda. Bland de kenyaner som är sjuka och väljer att söka vård, var 44 % hindras av kostnader och korruption. En annan 18 % hindrades av det långa avståndet till närmaste vårdinrättning. Grundläggande primärvården ges på vårdcentraler och apotek. Syftet med denna uppsats är att skapa medvetenhet om den nuvarande sjukvårdssystemet i Kenya, dess tillgänglighet och upplysa om lagringssjukvårdsposter. Frågeställningarna var: Vad är den nuvarande situationen på sjukvård tillgänglighet i Kenya? Vilka är fördelarna med att införa ett datorbaserat system i den kenyanska hälsosektorn ? Resultaten ger en tydlig bild och hur hälso-och sjukvården i Kenya driver och hur tillgängligheten till hälso-och sjukvårdsanläggningarupplevs av kenyanerna. Några kenyaner inte får tillgång till hälso-och sjukvården på grund av olika anledningar. En av dem är avståndet till vårdcentraler i samband med transport och brådskande för behandling. Ett annat problem är kostnaden för sjukvård, särskilt på landsbygden, där ett stort antal civila ligger under fattigdomsgränsen. Det finns också fördelar att vården kommer att vinna på att införa en datoriserad metod för medicinsk lagrings post för att bättre identifiera patienter och göra bättre vård.