Lasten sosio-emotionaalinen kehitys ja vaikeuksien tunnistaminen päivähoidossa : Kysely peruspalvelukuntayhtymä Kallion lastentarhanopettajille
Salonen, Anna (2014)
Salonen, Anna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401221619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401221619
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden tietoa lasten sosio-emotionaalisesta kehityksestä ja sen vaikeuksista, sekä selvittää tukevatko lastentarhanopettajien toimintatavat suotuisaa kehitystä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää lisäkoulutustarpeita. Opinnäytetyö oli osa Lapsen hyvä arki 2 – hanketta.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselylomaketutkimus. Kohdejoukko oli peruspalvelukuntayhtymä Kallion alueella kunnallisissa päiväkodeissa työskentelevät lastentarhanopettajat. Aineisto kerättiin internet-pohjaisella Webropol-ohjelmalla keväällä 2012. Kyselyyn vastasi 27 ja vastausprosentiksi muodostui 50%. Vastaukset analysoitiin Webropol-ohjelmalla ja aineistosta tehtiin SWOT-analyysi. Avoimet vastaukset analysoitiin luokittelun avulla.
Tutkimuksen keskeiset tulokset on koottu SWOT-analyysiin, jossa kartoitetaan vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Tutkimuksessa kävi ilmi, että monet asiat ovat hyvin, mutta myös kehitettäviä asioita on. Työntekijät halusivat lisäkoulutusta etenkin aggressiivisuudesta.
Yllättävää oli, että kaikki ne asiat eivät toimineet, joihin oli koulutuksella panostettu. Näitä olivat esimerkiksi erilaisten sosio-emotionaaliseen kehityksen tukemiseen tarkoitettujen menetelmien käyttö ja toimiva omahoitajajärjestelmä. Työntekijöiden mielestä toiminta oli kasvatuskumppanuuden mukaista. Kuitenkaan huolenaiheita ei aina otettu vanhempien kanssa puheeksi.
Jatkotutkimusaiheiksi nousivat: 1) Miksi omahoitajajärjestelmä ei toimi? sekä 2) Kuinka työntekijät ymmärtävät kasvatuskumppanuuden?
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselylomaketutkimus. Kohdejoukko oli peruspalvelukuntayhtymä Kallion alueella kunnallisissa päiväkodeissa työskentelevät lastentarhanopettajat. Aineisto kerättiin internet-pohjaisella Webropol-ohjelmalla keväällä 2012. Kyselyyn vastasi 27 ja vastausprosentiksi muodostui 50%. Vastaukset analysoitiin Webropol-ohjelmalla ja aineistosta tehtiin SWOT-analyysi. Avoimet vastaukset analysoitiin luokittelun avulla.
Tutkimuksen keskeiset tulokset on koottu SWOT-analyysiin, jossa kartoitetaan vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Tutkimuksessa kävi ilmi, että monet asiat ovat hyvin, mutta myös kehitettäviä asioita on. Työntekijät halusivat lisäkoulutusta etenkin aggressiivisuudesta.
Yllättävää oli, että kaikki ne asiat eivät toimineet, joihin oli koulutuksella panostettu. Näitä olivat esimerkiksi erilaisten sosio-emotionaaliseen kehityksen tukemiseen tarkoitettujen menetelmien käyttö ja toimiva omahoitajajärjestelmä. Työntekijöiden mielestä toiminta oli kasvatuskumppanuuden mukaista. Kuitenkaan huolenaiheita ei aina otettu vanhempien kanssa puheeksi.
Jatkotutkimusaiheiksi nousivat: 1) Miksi omahoitajajärjestelmä ei toimi? sekä 2) Kuinka työntekijät ymmärtävät kasvatuskumppanuuden?