Tilaa nuorille : Sammonlahden kirjaston nuorten tilan suunnittelua palvelumuotoilun näkökulmasta
Juvanen, Sanna (2013)
Juvanen, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141343
Tiivistelmä
Kehittämistyön aiheena on lähikirjaston nuorten tilan suunnitteleminen. Osallistava kehittämisprojekti toteutettiin palvelumuotoilun elementtejä hyödyntäen. Tarkoituksena oli paitsi suunnitella ja toteuttaa kirjaston henkilökunnan ja alueen nuorten kanssa yhteistyönä kirjastoon nuorille tarkoitettu tila, myös pyrkiä lisäämään henkilökunnan ja nuorten välistä vuorovaikutusta.
Työn teoriaosassa on pohdittu nuorten asemaa kuntalaisina ja heidän vaikutusmahdollisuuksiaan kunnallisessa päätöksenteossa. Nuorten mielipiteiden kuuleminen ja huomioiminen heille tarkoitettuja palveluita suunniteltaessa tulisi olla vakituinen käytäntö kaikilla toimialoilla. Nuorten osallistaminen lähiympäristönsä suunnittelemiseen ja kehittämiseen vahvistaa heidän ympäristösuhdetta. Saadessaan olla oman arkensa ja ympäristönsä asiantuntija, nuori oppii näkemään itsensä yhteisönsä täysivaltaisena jäsenenä. Hän kokee voimakkaammin kuuluvansa yhteisöön, mikä puolestaan vahvistaa yhteisöä itseään. Lähiympäristöön sitoutuminen estää nuoria tuntemasta itseään ulkopuolisiksi, mikä ehkäisee turhautumista ja alueelle kohdistuvaa ilkivaltaa.
Nuorten tilaa ei ole toistaiseksi toteutettu. Nuorten kanssa käydyt keskustelut kuitenkin vahvistavat, että tilalle on suurta tarvetta. Nuoret viettävät paljon aikaansa kirjastossa, eikä heille ole olemassa ajanviettoon soveltuvaa paikkaa. Alueen nuoret esittivät useita toteuttamiskelpoisia ideoita ja olivat valmiita osallistumaan tilan toteuttamiseen. Huomattavaa on, että tilan varustukseen liittyviin toiveisiin sisältyi usein ajatus yhdessä tekemisestä tai järjestetystä toiminnasta. Tilaan toivottiin hankittavaksi esimerkiksi erilaisia pelejä joita voisi pelata paitsi itsenäisesti, myös erilaisissa pelikisoissa ja – turnauksissa. Myös television ja DVD-soittimen hankintatoiveeseen liittyi ajatus elokuvailloista. Nuorten mielipiteitä tulisi kirjaston toimintaa ja palveluita suunniteltaessa ehdottomasti ottaa enemmän huomioon.
Työn teoriaosassa on pohdittu nuorten asemaa kuntalaisina ja heidän vaikutusmahdollisuuksiaan kunnallisessa päätöksenteossa. Nuorten mielipiteiden kuuleminen ja huomioiminen heille tarkoitettuja palveluita suunniteltaessa tulisi olla vakituinen käytäntö kaikilla toimialoilla. Nuorten osallistaminen lähiympäristönsä suunnittelemiseen ja kehittämiseen vahvistaa heidän ympäristösuhdetta. Saadessaan olla oman arkensa ja ympäristönsä asiantuntija, nuori oppii näkemään itsensä yhteisönsä täysivaltaisena jäsenenä. Hän kokee voimakkaammin kuuluvansa yhteisöön, mikä puolestaan vahvistaa yhteisöä itseään. Lähiympäristöön sitoutuminen estää nuoria tuntemasta itseään ulkopuolisiksi, mikä ehkäisee turhautumista ja alueelle kohdistuvaa ilkivaltaa.
Nuorten tilaa ei ole toistaiseksi toteutettu. Nuorten kanssa käydyt keskustelut kuitenkin vahvistavat, että tilalle on suurta tarvetta. Nuoret viettävät paljon aikaansa kirjastossa, eikä heille ole olemassa ajanviettoon soveltuvaa paikkaa. Alueen nuoret esittivät useita toteuttamiskelpoisia ideoita ja olivat valmiita osallistumaan tilan toteuttamiseen. Huomattavaa on, että tilan varustukseen liittyviin toiveisiin sisältyi usein ajatus yhdessä tekemisestä tai järjestetystä toiminnasta. Tilaan toivottiin hankittavaksi esimerkiksi erilaisia pelejä joita voisi pelata paitsi itsenäisesti, myös erilaisissa pelikisoissa ja – turnauksissa. Myös television ja DVD-soittimen hankintatoiveeseen liittyi ajatus elokuvailloista. Nuorten mielipiteitä tulisi kirjaston toimintaa ja palveluita suunniteltaessa ehdottomasti ottaa enemmän huomioon.