Kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja oheispalveluiden tarpeet huonekaluhankinnoissa : Eväitä kotimaisen huonekaluteollisuuden markkina-aseman parantamiseksi
Consumers’ buying criteria and additional service needs in furniture purchase : Ideas for improving the market position of the domestic furniture industry
Tuuri, Hannu; Holma, Heikki; Ylkänen, Yrjö; Varamäki, Elina; Kangasniemi, Martti (2013)
Tuuri, Hannu
Holma, Heikki
Ylkänen, Yrjö
Varamäki, Elina
Kangasniemi, Martti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-64-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-64-2
Tiivistelmä
Tämä kuluttajien huonekaluhankintojen ostopäätöksiä ja oheispalvelutarpeita kartoittava tutkimus on osa Palvelevat puuyritykset –toimialahanketta, jota on rahoitettu Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta. Kyseessä on Suomen metsäkeskuksen Etelä- ja Keski-Pohjanmaan alueyksikön ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun yhdessä toteuttama puutuotetoimialan kehittämishanke.
Tutkimuksen päätavoitteena oli löytää eväitä kotimaisen huonekaluteollisuuden markkina-aseman parantamiseksi selvittämällä kuluttajien valintakriteerejä huonekaluhankinnoissa ja palvelutarpeita hankintojen yhteydessä. Tutkimuksen päätavoitetta lähestytään hakemalla vastauksia seuraaviin yksityiskohtaisempiin tutkimusongelmiin:
1. Kuinka paljon huonekaluhankintoja tehtäessä eri tekijät vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin?
2. Mitä tekijöitä kuluttajat pitävät yleensä tärkeinä huonekaluhankintoja tehdessään?
3. Kuinka paljon erilaisia palveluita käytetään huonekaluja hankittaessa nyt ja tulevaisuudessa?
4. Kuinka kuluttajan taustatekijät vaikuttavat huonekaluhankintojen ostopäätöksiin ja palveluiden käyttöön?
5. Millaisia ovat kuluttajat, joille huonekalujen kotimaisuus on tärkeä valintakriteeri?
Tutkimus tehtiin haastattelemalla kahden eri messutapahtuman kävijöitä. Syksyllä 2012 haastateltiin Helsingissä Habitare-messuilla 384 kävijää ja keväällä 2013 Seinäjoella Pytinki-messuilla 366 kävijää. Koko tutkimusaineisto koostui yhteensä 750 vastauksesta. Habitare-messuilla kyselyyn vastanneet asuivat pääosin Uudellamaalla ja Pytinki-messuilla vastanneet pääsääntöisesti Etelä-Pohjanmaalla. Kokonaisaineistossa oli melko tasapuolisesti edustettuina eri-ikäiset ihmiset alle 20-vuotiaista yli 60-vuotiaisiin. Naisia vastaajista oli noin 2/3.
Tutkimustulosten mukaan huonekalun ulkonäkö, koko ja sopivuus tilaan sekä käyttömukavuus ja toisaalta myös tuotteen kestävyys ovat kuluttajilla päällimmäisenä mielessä tehtäessä huonekalujen ostopäätöksiä. Huonekalun onnistunut muotoilu 2 ja kalusteiden kestävyys on kuluttajien näkökulmasta keskeinen lähtökohta huonekaluhankinnoissa ja valmistajien tärkeimpiä myyntivaltteja. Toisaalta huonekalujen hankinnan yhteydessä suuri osa kuluttajista olisi halukas ostamaan helposti tavoitettavia oheispalveluita, esim. sisustussuunnittelua, vanhojen kalusteiden poisvientiä sekä koottavien kalusteiden kokoamispalveluita. Lähes 40 % vastaajista pitää erittäin tärkeänä, että saa tuotteet tuntevan myyjän palvelua, joka osaa esitellä niitä luotettavasti. Vaikka huonekalujen ominaisuudet nousivatkin päällimmäisiksi ostokriteereiksi, suuri osa kuluttajista pitää myös hankintaan liittyviä palveluja erittäin tärkeinä.
Nyt saadut tutkimustulokset antavat pontta huonekalualan yrityksille panostaa tuotteiden entistä korkeatasoisempaan muotoiluun ja laatuun, mutta toisaalta myös jälleenmyyjien ja sisustussuunnittelijoiden työn tukemiseen ja avustamiseen.
Tutkimuksen päätavoitteena oli löytää eväitä kotimaisen huonekaluteollisuuden markkina-aseman parantamiseksi selvittämällä kuluttajien valintakriteerejä huonekaluhankinnoissa ja palvelutarpeita hankintojen yhteydessä. Tutkimuksen päätavoitetta lähestytään hakemalla vastauksia seuraaviin yksityiskohtaisempiin tutkimusongelmiin:
1. Kuinka paljon huonekaluhankintoja tehtäessä eri tekijät vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin?
2. Mitä tekijöitä kuluttajat pitävät yleensä tärkeinä huonekaluhankintoja tehdessään?
3. Kuinka paljon erilaisia palveluita käytetään huonekaluja hankittaessa nyt ja tulevaisuudessa?
4. Kuinka kuluttajan taustatekijät vaikuttavat huonekaluhankintojen ostopäätöksiin ja palveluiden käyttöön?
5. Millaisia ovat kuluttajat, joille huonekalujen kotimaisuus on tärkeä valintakriteeri?
Tutkimus tehtiin haastattelemalla kahden eri messutapahtuman kävijöitä. Syksyllä 2012 haastateltiin Helsingissä Habitare-messuilla 384 kävijää ja keväällä 2013 Seinäjoella Pytinki-messuilla 366 kävijää. Koko tutkimusaineisto koostui yhteensä 750 vastauksesta. Habitare-messuilla kyselyyn vastanneet asuivat pääosin Uudellamaalla ja Pytinki-messuilla vastanneet pääsääntöisesti Etelä-Pohjanmaalla. Kokonaisaineistossa oli melko tasapuolisesti edustettuina eri-ikäiset ihmiset alle 20-vuotiaista yli 60-vuotiaisiin. Naisia vastaajista oli noin 2/3.
Tutkimustulosten mukaan huonekalun ulkonäkö, koko ja sopivuus tilaan sekä käyttömukavuus ja toisaalta myös tuotteen kestävyys ovat kuluttajilla päällimmäisenä mielessä tehtäessä huonekalujen ostopäätöksiä. Huonekalun onnistunut muotoilu 2 ja kalusteiden kestävyys on kuluttajien näkökulmasta keskeinen lähtökohta huonekaluhankinnoissa ja valmistajien tärkeimpiä myyntivaltteja. Toisaalta huonekalujen hankinnan yhteydessä suuri osa kuluttajista olisi halukas ostamaan helposti tavoitettavia oheispalveluita, esim. sisustussuunnittelua, vanhojen kalusteiden poisvientiä sekä koottavien kalusteiden kokoamispalveluita. Lähes 40 % vastaajista pitää erittäin tärkeänä, että saa tuotteet tuntevan myyjän palvelua, joka osaa esitellä niitä luotettavasti. Vaikka huonekalujen ominaisuudet nousivatkin päällimmäisiksi ostokriteereiksi, suuri osa kuluttajista pitää myös hankintaan liittyviä palveluja erittäin tärkeinä.
Nyt saadut tutkimustulokset antavat pontta huonekalualan yrityksille panostaa tuotteiden entistä korkeatasoisempaan muotoiluun ja laatuun, mutta toisaalta myös jälleenmyyjien ja sisustussuunnittelijoiden työn tukemiseen ja avustamiseen.