HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun ulkoisen laskentatoimen peruskurssin vaikutus opiskelijoiden laskentatoimen mielikuviin
Joutsen, Jenica (2013)
Joutsen, Jenica
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921985
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadittu toimeksiantona HAAGA-HELIA ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen vaikutus ulkoisen laskentatoimen peruskurssilla on opiskelijoiden mielikuviin laskentatoimesta ja millä tavalla mielikuviin voitaisiin vaikuttaa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ulkoisen laskentatoimen kurssia voitaisiin tulevaisuudessa kehittää niin, että se innostaisi opiskelijoita suuntautumaan opinnoissaan juuri laskentatoimeen. Tutkimus perustui kahteen tutkimusongelmaan. Ensimmäisenä tutkimusongelmana oli selvittää, millaisia mielikuvia opiskelijoilla oli laskentatoimesta ennen peruskurssin käymistä ja millä tavalla ne muuttuivat kurssin käymisen jälkeen. Toisena tutkimusongelmana oli kartoittaa mielikuvien muodostumiseen vaikuttavat tekijät.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä empiirisestä tutkimusosiosta. Työn teoriapohja muodostuu taloushallinnon, palvelujen ja mielikuvien teorioista. Empiirinen tutkimus toteutetaan teoreettiseen viitekehykseen pohjalta.
Empiirinen aineisto kerättiin pääasiassa kvantitatiivisella kyselylomakkeella kahdelta eri perusjoukolta. Toinen perusjoukko muodostui opiskelijoista, jotka eivät olleet käyneet laskentatoimen peruskurssia ja toinen opiskelijoista, jotka olivat käyneet kurssin.
Tutkimustulokset osoittavat, että laskentatoimen peruskurssilla ei ole merkittävää vaikutusta opiskelijoiden mielikuviin. Tutkimusaineiston avulla opinnäytetyössä kuitenkin esitetään kehitysideoita, joiden avulla kurssin merkitystä mielikuvien muodostumiseen voitaisiin lisätä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ulkoisen laskentatoimen kurssia voitaisiin tulevaisuudessa kehittää niin, että se innostaisi opiskelijoita suuntautumaan opinnoissaan juuri laskentatoimeen. Tutkimus perustui kahteen tutkimusongelmaan. Ensimmäisenä tutkimusongelmana oli selvittää, millaisia mielikuvia opiskelijoilla oli laskentatoimesta ennen peruskurssin käymistä ja millä tavalla ne muuttuivat kurssin käymisen jälkeen. Toisena tutkimusongelmana oli kartoittaa mielikuvien muodostumiseen vaikuttavat tekijät.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä empiirisestä tutkimusosiosta. Työn teoriapohja muodostuu taloushallinnon, palvelujen ja mielikuvien teorioista. Empiirinen tutkimus toteutetaan teoreettiseen viitekehykseen pohjalta.
Empiirinen aineisto kerättiin pääasiassa kvantitatiivisella kyselylomakkeella kahdelta eri perusjoukolta. Toinen perusjoukko muodostui opiskelijoista, jotka eivät olleet käyneet laskentatoimen peruskurssia ja toinen opiskelijoista, jotka olivat käyneet kurssin.
Tutkimustulokset osoittavat, että laskentatoimen peruskurssilla ei ole merkittävää vaikutusta opiskelijoiden mielikuviin. Tutkimusaineiston avulla opinnäytetyössä kuitenkin esitetään kehitysideoita, joiden avulla kurssin merkitystä mielikuvien muodostumiseen voitaisiin lisätä.