Åland som resedestination : - bland Ålands primära kundmarknader
Nyblom, Tanya (2013)
Nyblom, Tanya
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521259
Tiivistelmä
Åland är en destination i Östersjön, med besökare främst från Finland och Sverige, men även från övriga länder i Europa. Även allt fler besökare från länder utanför Europa börjar hitta till lilla Åland. På Åland är det Visit Åland som ansvarar för desti-nationsmarknadsföringen av Åland. Tillsammans med Visit Åland har en undersökning gjorts bland destinationens primära kundmarknader: finländare och svenskar. Målet med lärdomsprovet var att få ökad förståelse för de faktorer som påverkar vid valet av destination. I det här fallet handlade det om destinationen Åland.
Undersökningen, som var en kvantitativ enkätundersökning med inslag av kvalitativa frågor, publicerades den 20 juni, pågick fram till den 19 augusti 2013. Målet var att få 200 respondenter att besvara enkäten, men totalt deltog 143 respondenter. Eftersom syftet var att undersöka de primära kundmarknadernas åsikter och förväntningar, pub-licerades frågorna endast på svenska och finska, på Visit Ålands svenska och finska internetsidor. Med hjälp av undersökningen i lärdomsprovet önskar Visit Åland få mera kunskap om de primära kundernas behov, åsikter och förväntningar, men även vem besökarna är. Lärdomsprovet avgränsades till att enbart undersöka fritidsresenärernas åsikter och erfarenheter, trots att även personer som reser för möten och konferenser, räknas till de primära kundmarknaderna.
Undersökningen visar att finländare och svenskar har rätt så lika resvanor. Såväl fin-ländare som svenskar föredrar resor med äventyr, kultur, sol och bad samt släkt och vänner. Majoriteten av respondenterna har besökt Åland tidigare, och planerar även en ny resa till Åland under år 2013. Det största intresset för att besöka Åland är under sommar månaderna. Under sin senaste resa till Åland, besökte majoriteten av respon-denterna naturen och skärgården, men även historiska sevärdheter och museer. Besöker respondenterna Åland igen så är det för främst i syfte av avkoppling, hälsa och motion. Såväl finländare som svenskar anser att naturen är det bästa med Åland, medan prisnivån är det sämsta. The Åland Islands are a destination in the Baltic Sea, with visitors mainly from Finland and Sweden, but also from other countries in Europe. Also more and more visitors from outside of Europe are finding their way to the the Åland Islands. On Åland, ‘Visit Åland’ is the official travel guide with the responsibility for the destination marketing of the islands. Together with ‘Visit Åland’, a survey has been done concerning the des-tination’s primary customer market: Finns and Swedes. The aim with the thesis was to gain further understanding of the aspects influencing the choice of destination. In this case it was about the destination Åland.
The survey was a quantitative survey with some qualitative questions, and it was started on 20 June and lasted until 19 August 2013. The goal was to attract 200 respondents to answer the questionnaire but in the end a total of 143 respondents participated. Since the aim was to examine the primary customer market opinions and expectations, the questions were only published in Swedish and Finnish, on ‘Visit Åland’s’ Swedish and Finnish homepage. With the help of the survey in the thesis, ‘Visit Åland’ wishes to gain more knowledge about the primary customer needs, opinions and expectations, but also who the visitors are. The thesis was limited to only examine the opinions and experiences of the leisure travellers, although people traveling for meetings and confer-ences also comprise the primary customer market of Åland.
The survey shows that Finns and Swedes have quite similar travel habits. Both Finns and Swedes prefer trips with adventure, culture, sun and sea and family and friends. The majority of the respondents have visited Åland before, and are also planning a new trip to Åland in 2013. The interest in visiting Åland peaks during the summer months. During the last trip to Åland, the majority of the respondents visited the countryside and the archipelago, but also historical sites and museums. If the respondents visit Åland again it is primarily for the purpose of relaxation, health and exercise. Both Finns and Swedes consider the scenery the best thing with Åland, while the price level is the worst.
Undersökningen, som var en kvantitativ enkätundersökning med inslag av kvalitativa frågor, publicerades den 20 juni, pågick fram till den 19 augusti 2013. Målet var att få 200 respondenter att besvara enkäten, men totalt deltog 143 respondenter. Eftersom syftet var att undersöka de primära kundmarknadernas åsikter och förväntningar, pub-licerades frågorna endast på svenska och finska, på Visit Ålands svenska och finska internetsidor. Med hjälp av undersökningen i lärdomsprovet önskar Visit Åland få mera kunskap om de primära kundernas behov, åsikter och förväntningar, men även vem besökarna är. Lärdomsprovet avgränsades till att enbart undersöka fritidsresenärernas åsikter och erfarenheter, trots att även personer som reser för möten och konferenser, räknas till de primära kundmarknaderna.
Undersökningen visar att finländare och svenskar har rätt så lika resvanor. Såväl fin-ländare som svenskar föredrar resor med äventyr, kultur, sol och bad samt släkt och vänner. Majoriteten av respondenterna har besökt Åland tidigare, och planerar även en ny resa till Åland under år 2013. Det största intresset för att besöka Åland är under sommar månaderna. Under sin senaste resa till Åland, besökte majoriteten av respon-denterna naturen och skärgården, men även historiska sevärdheter och museer. Besöker respondenterna Åland igen så är det för främst i syfte av avkoppling, hälsa och motion. Såväl finländare som svenskar anser att naturen är det bästa med Åland, medan prisnivån är det sämsta.
The survey was a quantitative survey with some qualitative questions, and it was started on 20 June and lasted until 19 August 2013. The goal was to attract 200 respondents to answer the questionnaire but in the end a total of 143 respondents participated. Since the aim was to examine the primary customer market opinions and expectations, the questions were only published in Swedish and Finnish, on ‘Visit Åland’s’ Swedish and Finnish homepage. With the help of the survey in the thesis, ‘Visit Åland’ wishes to gain more knowledge about the primary customer needs, opinions and expectations, but also who the visitors are. The thesis was limited to only examine the opinions and experiences of the leisure travellers, although people traveling for meetings and confer-ences also comprise the primary customer market of Åland.
The survey shows that Finns and Swedes have quite similar travel habits. Both Finns and Swedes prefer trips with adventure, culture, sun and sea and family and friends. The majority of the respondents have visited Åland before, and are also planning a new trip to Åland in 2013. The interest in visiting Åland peaks during the summer months. During the last trip to Åland, the majority of the respondents visited the countryside and the archipelago, but also historical sites and museums. If the respondents visit Åland again it is primarily for the purpose of relaxation, health and exercise. Both Finns and Swedes consider the scenery the best thing with Åland, while the price level is the worst.