Jouluinen teemapäivä Tallink Siljan myynninedistäjänä
Laine, Mira; Kärpänen, Lilli (2009)
Laine, Mira
Kärpänen, Lilli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901291243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901291243
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli laivayhtiö Tallink Silja Oy. Työn toiminnallinen osuus oli järjestää Tallink Siljan Helsingin matkamyymälään myyntiä edistävä teemapäivä syksyllä 2008. Tapahtuman suunnittelu aloitettiin syyskuussa ja tapahtuman teemaksi valittiin joulu. Jouluinen teemapäivä järjestettiin perjantaina 21.11.2008. Tapahtuman tavoitteena oli lisätä myyntiä ja tuoda näkyvyyttä myymälälle. Kohderyhmäksi valittiin kaikki keskustassa päiväsai-kaan liikkuneet ihmiset ja markkinoinnin piiriin kuuluneet sanomalehden lukijat.
Opinnäytetyön tekijät toimivat teemapäivän projektipäällikköinä. Heidän tehtävänään oli suunnitella ja ideoida tapahtumaa ja tuoda esiin omia näkemyksiään teemapäivän osalta. Ehdotetuista ideoista yritys valitsi mielestään sopivimmat. Projektipäälliköt vastasivat tapah-tuman järjestelyistä ja toteutuksesta, mutta tapahtuman markkinoinnista vastasi yrityksen oma markkinointiosasto.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään markkinointiviestintää, keskittyen erityisesti mai-nontaan ja myynninedistämiseen. Osa viitekehystä on myös yrityksen saatavuuspäätökset. Opinnäytetyön rakenne koostuu teoriasta, teorian soveltamisesta käytäntöön, tapahtuman kuvauksesta ja yhteenvedosta kehitysideoineen.
Tapahtuman arvioi tekijöiden lisäksi Tallink Siljan Erottajan matkamyymälän esimies, jolle lähetettiin arviointia varten tehdyt kysymykset sähköpostitse. Arvioinnin avulla saatiin selville kehitettävät osa-alueet ja tapahtuman onnistumiseen vaikuttaneet seikat. Käytännössä tapah-tuman järjestäminen opetti projektityöskentelyn toimintatapoja ja teorian osalta osaaminen syventyi myynninedistämisen kannalta.
Opinnäytetyön tekijät toimivat teemapäivän projektipäällikköinä. Heidän tehtävänään oli suunnitella ja ideoida tapahtumaa ja tuoda esiin omia näkemyksiään teemapäivän osalta. Ehdotetuista ideoista yritys valitsi mielestään sopivimmat. Projektipäälliköt vastasivat tapah-tuman järjestelyistä ja toteutuksesta, mutta tapahtuman markkinoinnista vastasi yrityksen oma markkinointiosasto.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään markkinointiviestintää, keskittyen erityisesti mai-nontaan ja myynninedistämiseen. Osa viitekehystä on myös yrityksen saatavuuspäätökset. Opinnäytetyön rakenne koostuu teoriasta, teorian soveltamisesta käytäntöön, tapahtuman kuvauksesta ja yhteenvedosta kehitysideoineen.
Tapahtuman arvioi tekijöiden lisäksi Tallink Siljan Erottajan matkamyymälän esimies, jolle lähetettiin arviointia varten tehdyt kysymykset sähköpostitse. Arvioinnin avulla saatiin selville kehitettävät osa-alueet ja tapahtuman onnistumiseen vaikuttaneet seikat. Käytännössä tapah-tuman järjestäminen opetti projektityöskentelyn toimintatapoja ja teorian osalta osaaminen syventyi myynninedistämisen kannalta.