IPR markkinapaikalla
Pyykkö, Hanna-Leena (2009)
Pyykkö, Hanna-Leena
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001081122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001081122
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on IPR:n (Intellectual Property Rights) kaupallinen hyötykäyttö markkinapaikalla eli kuinka immateriaalioikeuksia voidaan hyödyntää kaupallisesti markkinapaikalla.
Yritykset joutuvat vastaamaan uusiin haasteisiin, joita ovat esimerkiksi tiedon ja osaamisen erikoistuminen ja nopea liikkuminen, tavaroiden ja palvelujen lyhentyneet elinkaaret sekä kiristyvä kilpailu ja asiakkaiden laatutietoisuus. Metsäteollisuusyritykset ovat tehneet yhteisiä tutkimusprojekteja, joissa ovat mukana tärkeimmät alan yritykset. Yritysten tulee synnyttää uusia ideoita, tehostaa liiketoimintaprosessejaan sekä luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Uusia yhteistyömalleja ovat mm. yhteistyö ulkopuolisten organisaatioiden kanssa, teknologian lisensointi, osto tai myynti, sekä investoinnit ulkopuoliseen liiketoimintaan. Mikäli tutkimusprojektissa syntyy yrityksen liiketoimintaprosessiin kuulumattomia keksintöjä, ne voidaan myydä tai lisensoida yhteisyrityksen kautta.
Metsäteollisuus on saavuttanut kypsän perusteollisuuden tason ja sen vuoksi tuotannon jatkuva tehostaminen ja kustannusten hallinta ovat tärkeitä kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Tulevaisuudessa alan henkinen osaaminen ja alan kyky luoda asiakaslähtöisiä tuotteita tai palveluita ovat merkittävässä roolissa kun tarkastellaan alan kansainvälisen kilpailukyvyn säilyttämistä. Metsäteollisuudessa perinteinen suojamuoto on ollut patentti. Nyt kun pyritään voimakkaasti bioteknologian puolelle, niin patentoinnin merkitys kasvaa. Kypsällä teollisuuden alalla patenttien merkitys on tärkeä yritysten välisessä kilpailussa.
Lisensointi on IPR- oikeuksien useimmin käytetty kaupallistamismuotoja ja sen käyttöä harkitaan myös tapauskohtaisesti UPM:ssä. Tulevaisuus näyttää mihin muotoon kaupallinen höytykäyttö siirtyy. IPR-oikeudet tulevat olemaan kaupankäyntimuoto ja siihen varmasti pyritään, mutta aikataulutusta ei ole vielä tehty. Kaupallistamismuotoja tutkitaan ja selvitetään.
Esimerkkinä käytettiin yhtiömme aseptisen nestepakkaustölkin valmistus- ja täyttöjärjestelmää ja sen vientiä markkinapaikalle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin perehtymistä alan kirjallisuuteen. Patenttiasiainjohtaja Helmer Gustafssonia haastateltiin myös.
Yritykset joutuvat vastaamaan uusiin haasteisiin, joita ovat esimerkiksi tiedon ja osaamisen erikoistuminen ja nopea liikkuminen, tavaroiden ja palvelujen lyhentyneet elinkaaret sekä kiristyvä kilpailu ja asiakkaiden laatutietoisuus. Metsäteollisuusyritykset ovat tehneet yhteisiä tutkimusprojekteja, joissa ovat mukana tärkeimmät alan yritykset. Yritysten tulee synnyttää uusia ideoita, tehostaa liiketoimintaprosessejaan sekä luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Uusia yhteistyömalleja ovat mm. yhteistyö ulkopuolisten organisaatioiden kanssa, teknologian lisensointi, osto tai myynti, sekä investoinnit ulkopuoliseen liiketoimintaan. Mikäli tutkimusprojektissa syntyy yrityksen liiketoimintaprosessiin kuulumattomia keksintöjä, ne voidaan myydä tai lisensoida yhteisyrityksen kautta.
Metsäteollisuus on saavuttanut kypsän perusteollisuuden tason ja sen vuoksi tuotannon jatkuva tehostaminen ja kustannusten hallinta ovat tärkeitä kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Tulevaisuudessa alan henkinen osaaminen ja alan kyky luoda asiakaslähtöisiä tuotteita tai palveluita ovat merkittävässä roolissa kun tarkastellaan alan kansainvälisen kilpailukyvyn säilyttämistä. Metsäteollisuudessa perinteinen suojamuoto on ollut patentti. Nyt kun pyritään voimakkaasti bioteknologian puolelle, niin patentoinnin merkitys kasvaa. Kypsällä teollisuuden alalla patenttien merkitys on tärkeä yritysten välisessä kilpailussa.
Lisensointi on IPR- oikeuksien useimmin käytetty kaupallistamismuotoja ja sen käyttöä harkitaan myös tapauskohtaisesti UPM:ssä. Tulevaisuus näyttää mihin muotoon kaupallinen höytykäyttö siirtyy. IPR-oikeudet tulevat olemaan kaupankäyntimuoto ja siihen varmasti pyritään, mutta aikataulutusta ei ole vielä tehty. Kaupallistamismuotoja tutkitaan ja selvitetään.
Esimerkkinä käytettiin yhtiömme aseptisen nestepakkaustölkin valmistus- ja täyttöjärjestelmää ja sen vientiä markkinapaikalle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin perehtymistä alan kirjallisuuteen. Patenttiasiainjohtaja Helmer Gustafssonia haastateltiin myös.