Kehitysvammaiset ammattikorkeakoulujen sosiaalialan ja hoitotyön koulutusohjelmien opinnäytetöissä vuosina 2010–2012
Jukkara, Katja (2013)
Jukkara, Katja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718642
Tiivistelmä
Tässä triangulaationa tuotetussa opinnäytetyössä tarkasteltiin, millaista tietoa kehitysvammaisuudesta tuotettiin ammattikorkeakoulujen sosiaalialan ja hoitotyön koulutusohjelmissa vuosina 2010–2012. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin, mitä tutkimusmenetelmiä opinnäytetöistä koostuvassa aineistossa (n=163) on käytetty, ja kenen näkökulmasta kehitysvammaisuutta on tarkasteltu. Lisäksi nostettiin esiin aikuisia ja ikääntyviä kehitysvammaisia hoitotyön näkökulmasta kuvaavien opinnäytetöiden (f=18) aihealueita sekä raportoitiin näissä opinnäytetöissä esitetyistä jatkotutkimusaiheista.
Tämän opinnäytetyön tuloksien mukaan sekä sosiaalialan että hoitotyön koulutusohjelmassa tuotetuissa kehitysvammaisuutta käsittelevissä opinnäytetöissä (n=163) käytettiin suurimmaksi osaksi laadullisia ja toiminnallisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetöissä käytettiin huomattavan vähän muita tutkimusmenetelmiä. Kehitysvammaisuutta tarkasteltiin näiden molempien koulutusohjelmien opinnäytetöissä suurimmaksi osaksi työntekijän näkökulmasta.
Tässä opinnäytetyössä hoitotyön näkökulmasta aikuisia ja ikääntyviä kehitys-vammaisia käsittelevien aineiston (f=18) perusteella sosiaalialan ja hoitotyön koulutusohjelmien opinnäytetöiden tavoitteena on kehittää kehitysvammahoitotyön laatua. Hoitotyön laadun kehittäminen on tulosten perusteella jaettavissa kehitysvammahoitotyön ja kehitysvammahoitotyön ammattiosaamisen kehittämiseen. Tämän opinnäytetyön aikuisia ja ikääntyviä kehitysvammaisia kuvaavasta aineistosta (f=18) esiin nostettuja jatkotutkimusaiheita voidaan hyödyntää tulevissa opinnäytetöissä. Lisäksi tässä opinnäytetyössä tuotettua tietoa voidaan hyödyntää kehitysvammaisten hoitotyössä sekä hoitotyön koulutuksessa.
Tämän opinnäytetyön tuloksien mukaan sekä sosiaalialan että hoitotyön koulutusohjelmassa tuotetuissa kehitysvammaisuutta käsittelevissä opinnäytetöissä (n=163) käytettiin suurimmaksi osaksi laadullisia ja toiminnallisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetöissä käytettiin huomattavan vähän muita tutkimusmenetelmiä. Kehitysvammaisuutta tarkasteltiin näiden molempien koulutusohjelmien opinnäytetöissä suurimmaksi osaksi työntekijän näkökulmasta.
Tässä opinnäytetyössä hoitotyön näkökulmasta aikuisia ja ikääntyviä kehitys-vammaisia käsittelevien aineiston (f=18) perusteella sosiaalialan ja hoitotyön koulutusohjelmien opinnäytetöiden tavoitteena on kehittää kehitysvammahoitotyön laatua. Hoitotyön laadun kehittäminen on tulosten perusteella jaettavissa kehitysvammahoitotyön ja kehitysvammahoitotyön ammattiosaamisen kehittämiseen. Tämän opinnäytetyön aikuisia ja ikääntyviä kehitysvammaisia kuvaavasta aineistosta (f=18) esiin nostettuja jatkotutkimusaiheita voidaan hyödyntää tulevissa opinnäytetöissä. Lisäksi tässä opinnäytetyössä tuotettua tietoa voidaan hyödyntää kehitysvammaisten hoitotyössä sekä hoitotyön koulutuksessa.