"Not problems but things I couldn't understand..." : Developing integration of immigrant children in kindergartens in Kemi
Juntunen, Kaisa; Ouma, Marygoret (2013)
Juntunen, Kaisa
Ouma, Marygoret
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019166
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteet: Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää maahanmuuttajalasten vanhempien näkemyksiä lastensa kotouttamisesta Kemin päiväkodeista. Tavoitteenamme on myös selvittää mahdollisia kehittämiskohteita ja kotouttamisprosessissa esiintyviä puutteita päivähoidon palvelujen piirissä. Päivähoidolla on suuri rooli maahanmuuttajalapsen kotouttamisprosessissa ja siksi haluamme selvittää vanhempien käsityksiä seikoista, joihin tulisi kiinnittää huomiota.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys: Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme varhaiskasvatusta, maahanmuuttoa, maahanmuuttajien kotoutumista sekä varhaiskasvattajien monikulttuurista osaamista. Lisäksi käsittelemme varhaiskasvatuksen merkitystä kotoutumista edistävänä tekijänä ja varhaiskasvattajien roolia kotouttamisprosessissa.
Toteutustapa: Käytämme opinnäytetyössämme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä käytämme teemahaastattelua. Olemme analysoineet tulokset aineistolähtöisesti teemoittelun avulla. Teemoittelemalla pyrimme nostamaan esille tutkimuskysyksiin liittyviä teemoja, joita analysoimme heijastaen niitä teoriaan ja omaan pohdintaan. Haastattelimme yhteensä 10 henkilöä.
Tutkimustulokset: Vanhempien haastatteluissa nousi esiin tarpeessa olevia kehittämisehdotuksia. Tämän hetkiseen kotouttamisen tilanteeseen maahanmuuttajalasten vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä. Suurimpia kehitystä vaativia alueita ovat maahanmuuttajalasten jakaminen eri Kemin päiväkoteihin, tulkin käyttö tarvittaessa, kasvattajien monikulttuuriset taidot ja varhaiskasvatussuunnitelma -keskustelujen lisääminen maahanmuuttajavanhemmille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys: Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme varhaiskasvatusta, maahanmuuttoa, maahanmuuttajien kotoutumista sekä varhaiskasvattajien monikulttuurista osaamista. Lisäksi käsittelemme varhaiskasvatuksen merkitystä kotoutumista edistävänä tekijänä ja varhaiskasvattajien roolia kotouttamisprosessissa.
Toteutustapa: Käytämme opinnäytetyössämme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä käytämme teemahaastattelua. Olemme analysoineet tulokset aineistolähtöisesti teemoittelun avulla. Teemoittelemalla pyrimme nostamaan esille tutkimuskysyksiin liittyviä teemoja, joita analysoimme heijastaen niitä teoriaan ja omaan pohdintaan. Haastattelimme yhteensä 10 henkilöä.
Tutkimustulokset: Vanhempien haastatteluissa nousi esiin tarpeessa olevia kehittämisehdotuksia. Tämän hetkiseen kotouttamisen tilanteeseen maahanmuuttajalasten vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä. Suurimpia kehitystä vaativia alueita ovat maahanmuuttajalasten jakaminen eri Kemin päiväkoteihin, tulkin käyttö tarvittaessa, kasvattajien monikulttuuriset taidot ja varhaiskasvatussuunnitelma -keskustelujen lisääminen maahanmuuttajavanhemmille.