Vaatemalliston suunnittelu Venäjän markkinoille
Huotari, Noora (2013)
Huotari, Noora
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818813
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kreikkalainen Erton Group yritys, joka valmistaa ja myy turkistuotteita. Toimeksiantaja toivoi vaatemalliston kohderyhmäksi venäläisiä naisia, jotka kuuluvat yrityksen pääasiakaskohderyhmään. Opinnäytetyössä suunniteltiin naistenvaatemallisto yhdistäen nahkaa, turkista ja villakangasta.
Työssä pohdittiin kohderyhmän vaikutusta suunnitteluun, ja tutustuttiin kohderyhmään. Opinnäytetyössä paneuduttiin venäläiseen pukeutumis- ja turkiskulttuuriin sekä vuoden 2012 turkistrendeihin. Kohderyhmän analyysi esitettiin visuaalisesti.
Opinnäytetyössä kuvailtiin vaatesuunnitteluprosessin eri vaiheita. Tutkielmassa esiteltiin vaatetussuunnittelun neljä elementtiä. Väri, siluetti/muoto, tyyli/look ja materiaali/kuosi, jotka tulee ottaa huomioon suunniteltaessa mallistoa. Suunnittelun ideoinnin apukeinoina käytettiin muun muassa mind map- ja mood board-keinoa.
Teorialähteinä käytettiin vaatetusalan kirjallisuutta, erityisesti suunnitteluun perehtyviä teoksia ja aiheeseen liittyviä verkkojulkaisuja.
Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella naisten vaatemallisto. Tarkoituksena oli luoda yhtä aikaa tyylikäs ja nuorekas mallisto. Mallistoon kuului takkeja, liivejä, boleroita ja viitta, jotka esiteltiin työssä.
Opinnäytetyössä kerrottiin toimeksiantajan antama palaute vaatemallistosta. Palautteessa he sanoivat, että viitat ja bolerot eivät myy hyvin ja kolme kappaletta malliston tuotteista olivat liian hankalia tuotantoon. Erton Group valitsi suunnitellusta mallistosta kolme mallia, joista he pitivät. Mallit edustivat klassisia muotoja ja linjoja. Suunnitellut mallit sopivat heidän mallistoihinsa ja Erton Groupin brändin tyyliin. Tuotteet ovat hyvin myyviä ja kaupallisia. He miettivät mallien ottamista tuotantoon. Kaiken kaikkiaan Erton Group oli tyytyväinen mallistoon.
Työssä pohdittiin kohderyhmän vaikutusta suunnitteluun, ja tutustuttiin kohderyhmään. Opinnäytetyössä paneuduttiin venäläiseen pukeutumis- ja turkiskulttuuriin sekä vuoden 2012 turkistrendeihin. Kohderyhmän analyysi esitettiin visuaalisesti.
Opinnäytetyössä kuvailtiin vaatesuunnitteluprosessin eri vaiheita. Tutkielmassa esiteltiin vaatetussuunnittelun neljä elementtiä. Väri, siluetti/muoto, tyyli/look ja materiaali/kuosi, jotka tulee ottaa huomioon suunniteltaessa mallistoa. Suunnittelun ideoinnin apukeinoina käytettiin muun muassa mind map- ja mood board-keinoa.
Teorialähteinä käytettiin vaatetusalan kirjallisuutta, erityisesti suunnitteluun perehtyviä teoksia ja aiheeseen liittyviä verkkojulkaisuja.
Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella naisten vaatemallisto. Tarkoituksena oli luoda yhtä aikaa tyylikäs ja nuorekas mallisto. Mallistoon kuului takkeja, liivejä, boleroita ja viitta, jotka esiteltiin työssä.
Opinnäytetyössä kerrottiin toimeksiantajan antama palaute vaatemallistosta. Palautteessa he sanoivat, että viitat ja bolerot eivät myy hyvin ja kolme kappaletta malliston tuotteista olivat liian hankalia tuotantoon. Erton Group valitsi suunnitellusta mallistosta kolme mallia, joista he pitivät. Mallit edustivat klassisia muotoja ja linjoja. Suunnitellut mallit sopivat heidän mallistoihinsa ja Erton Groupin brändin tyyliin. Tuotteet ovat hyvin myyviä ja kaupallisia. He miettivät mallien ottamista tuotantoon. Kaiken kaikkiaan Erton Group oli tyytyväinen mallistoon.