3D-Robottihahmon Suunnittelu ja Animointi
Komulainen, Lauri (2013)
Komulainen, Lauri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110716707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110716707
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli oppia ymmärtämään pelihahmosuunnittelun periaatteita ja keinoja. Toisena tavoitteena oli opetella käyttämään Character Animation Toolkit eli CAT-työkaluja. Opinnäytteellä ei ollut erillistä tilaajaa, vaan se tehtiin täysin tekijän oman oppimisen tukemiseksi.
Opinnäytetyö käy läpi kolmiulotteisen pelihahmon suunnittelu, mallinnus ja animaatiovaiheet. Työn-teaoriaosuudessa tutkitaan hahmosuunnittelun historiaa ja merkitystä peleissä. Hahmosuunnittelussa huomat-tiin olevan monia hahmon uskottavuuden ja toiminnan kannalta tärkeitä yksityiskohtia niin hahmon visuaali-sessa suunnittelussa kuin hahmon taustatekijöiden suunnittelussa.
Työssä tarkastellaan myös 3D-mallintamisen ja -animaation periaatteita sekä siihen saatavilla olevia työkaluja sekä niiden eroavaisuuksia. Työkaluissa ja ohjelmistoissa on pieniä eroja, sillä osalla ohjelmistoista voidaan tehdä asioita mitä muilla ei. Loppujen lopuksi ohjelmistovalinta riippuu artistin työtottumuksista ja taidoista. Yksi tekijä on myös käytettävissä olevan rahan määrä sillä moni alalla käytetty ohjelmiso on varsin kallis.
Robottihahmon 3D-malli luotiin käyttäen Autodesk 3DS Max 14 -ohjemistoa. Yksi opinnäytteen tarkoituksis-ta oli oppia kayttämään 3DS Max:in sisältämiä CAT-animaatiotyökaluja ja robottihahmo rigattiin ja animoitiin käyttämällä näitä työkaluja. Robottihahmon teksturointi luotiin käyttäen Adobe Photoshop CS2 -ohjelmistoa.
Tuloksena voitiin todeta, että hyvän pelihahmon luominen vaatii paljon pohtimista ja suunnitelmallisuutta niin luonnosvaiheessa kuin mallinnettaessakin. CAT-työkalujen huomattiin olevan monin verroin käytännöllisemmät käyttää kuin Biped vaikka vaativatkin hieman enemmän opettelua.
Opinnäytetyö käy läpi kolmiulotteisen pelihahmon suunnittelu, mallinnus ja animaatiovaiheet. Työn-teaoriaosuudessa tutkitaan hahmosuunnittelun historiaa ja merkitystä peleissä. Hahmosuunnittelussa huomat-tiin olevan monia hahmon uskottavuuden ja toiminnan kannalta tärkeitä yksityiskohtia niin hahmon visuaali-sessa suunnittelussa kuin hahmon taustatekijöiden suunnittelussa.
Työssä tarkastellaan myös 3D-mallintamisen ja -animaation periaatteita sekä siihen saatavilla olevia työkaluja sekä niiden eroavaisuuksia. Työkaluissa ja ohjelmistoissa on pieniä eroja, sillä osalla ohjelmistoista voidaan tehdä asioita mitä muilla ei. Loppujen lopuksi ohjelmistovalinta riippuu artistin työtottumuksista ja taidoista. Yksi tekijä on myös käytettävissä olevan rahan määrä sillä moni alalla käytetty ohjelmiso on varsin kallis.
Robottihahmon 3D-malli luotiin käyttäen Autodesk 3DS Max 14 -ohjemistoa. Yksi opinnäytteen tarkoituksis-ta oli oppia kayttämään 3DS Max:in sisältämiä CAT-animaatiotyökaluja ja robottihahmo rigattiin ja animoitiin käyttämällä näitä työkaluja. Robottihahmon teksturointi luotiin käyttäen Adobe Photoshop CS2 -ohjelmistoa.
Tuloksena voitiin todeta, että hyvän pelihahmon luominen vaatii paljon pohtimista ja suunnitelmallisuutta niin luonnosvaiheessa kuin mallinnettaessakin. CAT-työkalujen huomattiin olevan monin verroin käytännöllisemmät käyttää kuin Biped vaikka vaativatkin hieman enemmän opettelua.