Imagotutkimus : TamU-K
Mäkelä, Osku; Niemelä, Juuso (2013)
Mäkelä, Osku
Niemelä, Juuso
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516603
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää millainen imago on tamperelaisella vuonna 2011 perustetulla jalkapallojoukkueella, TamU-K:lla ja sen kannattajaryhmällä Sinikaartilla suomalaisten jalkapalloa seuraavien ihmisten keskuudessa.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa käydään läpi yleisesti ja erityisesti urheiluseuran kannalta imagon, brändin ja identiteetin rakentamista, muodostumista, kehittymistä ja merkitystä. Urheiluseuroja koskevia asioita selvitetään lisäksi kilpailija-analyysin, seuran identiteetin ja seuran tunnettuuden kautta.
Opinnäytetyön toinen osa koskee TamU-K:lle tehtyä imagotutkimusta. Empiiristä tutkimusta käsittelevässä osassa avataan, työstetään ja analysoidaan tutkimuksesta saatuja vastauksia. Tutkimuksen tulokset, tehdyt johtopäätökset ja saadut vapaat terveiset antavat seuralle kuvan tutkimushetken tilanteesta ja tärkeää pohjatietoa jatkossa tehtäville suuremmille linjauksille ja yksittäisille ratkaisuille. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jossa otoskoon suuruudeksi tuli 191 havaintoyksikköä. Imagotutkimusta varten laadittu Kysymyslomake sisälsi sekä avoimia että valmiita vaihtoehtoja sisältäviä kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä keväällä 2013.
Tutkimus osoitti, että vastaajat pitävät TamU-K:ta hyvin aktiivisena ja kehittyvänä jalkapalloseurana, erityisen positiivisia kommentteja seura sai yhteisöllisyydestä ja kannattajatoiminnasta. Seuran kannattajaryhmä, Sinikaarti, on erittäin tunnettu jalkapalloseuran kannattajaryhmä ja myös sitä pidetään aktiivisena.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa käydään läpi yleisesti ja erityisesti urheiluseuran kannalta imagon, brändin ja identiteetin rakentamista, muodostumista, kehittymistä ja merkitystä. Urheiluseuroja koskevia asioita selvitetään lisäksi kilpailija-analyysin, seuran identiteetin ja seuran tunnettuuden kautta.
Opinnäytetyön toinen osa koskee TamU-K:lle tehtyä imagotutkimusta. Empiiristä tutkimusta käsittelevässä osassa avataan, työstetään ja analysoidaan tutkimuksesta saatuja vastauksia. Tutkimuksen tulokset, tehdyt johtopäätökset ja saadut vapaat terveiset antavat seuralle kuvan tutkimushetken tilanteesta ja tärkeää pohjatietoa jatkossa tehtäville suuremmille linjauksille ja yksittäisille ratkaisuille. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jossa otoskoon suuruudeksi tuli 191 havaintoyksikköä. Imagotutkimusta varten laadittu Kysymyslomake sisälsi sekä avoimia että valmiita vaihtoehtoja sisältäviä kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä keväällä 2013.
Tutkimus osoitti, että vastaajat pitävät TamU-K:ta hyvin aktiivisena ja kehittyvänä jalkapalloseurana, erityisen positiivisia kommentteja seura sai yhteisöllisyydestä ja kannattajatoiminnasta. Seuran kannattajaryhmä, Sinikaarti, on erittäin tunnettu jalkapalloseuran kannattajaryhmä ja myös sitä pidetään aktiivisena.