Evon tiimioppimisen malli
Sipilä, Antti (2012)
Sipilä, Antti
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516587
Tiivistelmä
Keväällä 2011 aloitti Hämeen ammattikorkeakoulun Evon yksikössä Evon metsäosuuskunta, jonka tavoitteena on tarjota uusi oppimisympäristö oppimisen tueksi. Toimintaa tukemassa on ESR-rahoitteinen hanke Metsäosuuskunta Evo - metsäalan yrittäjyyden oppimisympäristö. Sen tavoitteena on tukea osuuskunnan alkutaivalta, luoda osuuskunnan kautta uusia opiskelumahdollisuuksia sekä erityisesti madaltaa opiskelijoiden toimimista yrittäjämäisesti. Samassa yhteydessä oppilaitoksen opettajia koulutetaan toimimaan valmentajamaisessa roolissa. Osuuskunta on tarkoitettu sekä HAMK:n että HAMI:n opiskelijoille ja edellä mainittujen oppilaitosten opettajille.
Opinnäytetyön aihe on saatu Evolta. Työn tavoitteena on koota yhteen vajaan kahden vuoden aikana saatuja käytännön kokemuksia osuuskuntapohjaisesta oppimisympäristöstä. Samalla perehdytään niihin pedagogisiin taustoihin ja toimintamalleihin, johon Evon tiimioppimisen mallin on suunniteltu perustuvan. Tarkemmin perehdytään Laurea-ammattikorkeakoulussa kehitettyyn kehittämispohjaisen oppimisen (LbD, Learning by Developing) toimintamalliin
Opinnäytteen lähteinä käytetään alan kirjallisuutta, osuuskuntahankkeen aikana syntynyttä kirjallista materiaalia ja haastatteluja. Teoreettista osuutta täydentää kysely, joka lähetettiin kahdeksalle osuuskunnan toimintaan eri tavoin osallistuneelle toimijalle.
Alkuinnostuksesta huolimatta osuuskunnan alkuvaihe on ollut kivikkoinen. Suurimpana haasteena pidettiin tietämättömyyttä ja henkilökunnan resurssien, erityisesti ajan, puutetta. Opettajat eivät tunne osuuskuntaa, eivätkä siten ole millään tavalla sitoutuneet sen toimintaan. Evon tiimioppimisen mallin taustalla oleva LbD-malli on Evolla vähän tunnettu ja vielä vähemmän hyödynnetty. Mallin mukaista oppimista ei ole viety opetussuunnitelmiin kuin osittain. Jotta mallin eduista saisi kaiken hyödyn, LbD pitäisi viedä koko oppimisprosessiin. Käytännössä tämä tarkoittaisi ainakin hanketoiminnan olennaista laajentamista, opettajien valmennustaitojen olennaista kasvattamista sekä osaamisen arvioinnin laajaa kehittämistä.
Opinnäytteessä on annettu kahdeksan konkreettista kehittämisehdotusta, joilla osuuskuntaa voidaan kehittää oppimisympäristönä.
Opinnäytetyön aihe on saatu Evolta. Työn tavoitteena on koota yhteen vajaan kahden vuoden aikana saatuja käytännön kokemuksia osuuskuntapohjaisesta oppimisympäristöstä. Samalla perehdytään niihin pedagogisiin taustoihin ja toimintamalleihin, johon Evon tiimioppimisen mallin on suunniteltu perustuvan. Tarkemmin perehdytään Laurea-ammattikorkeakoulussa kehitettyyn kehittämispohjaisen oppimisen (LbD, Learning by Developing) toimintamalliin
Opinnäytteen lähteinä käytetään alan kirjallisuutta, osuuskuntahankkeen aikana syntynyttä kirjallista materiaalia ja haastatteluja. Teoreettista osuutta täydentää kysely, joka lähetettiin kahdeksalle osuuskunnan toimintaan eri tavoin osallistuneelle toimijalle.
Alkuinnostuksesta huolimatta osuuskunnan alkuvaihe on ollut kivikkoinen. Suurimpana haasteena pidettiin tietämättömyyttä ja henkilökunnan resurssien, erityisesti ajan, puutetta. Opettajat eivät tunne osuuskuntaa, eivätkä siten ole millään tavalla sitoutuneet sen toimintaan. Evon tiimioppimisen mallin taustalla oleva LbD-malli on Evolla vähän tunnettu ja vielä vähemmän hyödynnetty. Mallin mukaista oppimista ei ole viety opetussuunnitelmiin kuin osittain. Jotta mallin eduista saisi kaiken hyödyn, LbD pitäisi viedä koko oppimisprosessiin. Käytännössä tämä tarkoittaisi ainakin hanketoiminnan olennaista laajentamista, opettajien valmennustaitojen olennaista kasvattamista sekä osaamisen arvioinnin laajaa kehittämistä.
Opinnäytteessä on annettu kahdeksan konkreettista kehittämisehdotusta, joilla osuuskuntaa voidaan kehittää oppimisympäristönä.