Tuloksellisuuden kehittäminen ammatillisessa koulutuksessa
Penttinen, Jukka (2013)
Penttinen, Jukka
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102816359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102816359
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämistehtävä, joka laadittiin Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymälle. Työn lähtökohtana ovat ammatillisen koulutuksen toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset sekä valtakunnallisesti asetut tavoitteet. Julkisen sektorin on tuotettava jatkossa laadukkaita palveluita entistä pienemmillä resursseilla. Koulutuksen järjestäjien osalta tämä tarkoittaa tuloksellisuuden kehittämistä, jota tässä kehittämistyössä tarkasteltiin vaikuttavuuden, tuottavuuden ja taloudellisuuden näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin julkisten palvelujen tuloksellisuuteen sekä Balanced Scorecard-malliin ja sen soveltamiseen julkisella sektorilla. Tutkimusosiossa määriteltiin ja arviointiin tuloskorttiin soveltuvia uusia mittareita julkiselle sektorille suunnitellun Tasapainoisen onnistumisstrategian mukaisesti. Mittariston lähtökohtana olivat valtakunnalliset tavoitteet sekä toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset. Mittariston laadintaa varten arvioitiin myös nykyinen koulutusyhtymän käyttämä tuloskortti.
Lopputuloksena syntyi tuloskortissa käytettävä mittaristo, yhteensä 21 mittaria, joiden avulla voidaan mitata tuloksellisuuden eri osatekijöitä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin julkisten palvelujen tuloksellisuuteen sekä Balanced Scorecard-malliin ja sen soveltamiseen julkisella sektorilla. Tutkimusosiossa määriteltiin ja arviointiin tuloskorttiin soveltuvia uusia mittareita julkiselle sektorille suunnitellun Tasapainoisen onnistumisstrategian mukaisesti. Mittariston lähtökohtana olivat valtakunnalliset tavoitteet sekä toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset. Mittariston laadintaa varten arvioitiin myös nykyinen koulutusyhtymän käyttämä tuloskortti.
Lopputuloksena syntyi tuloskortissa käytettävä mittaristo, yhteensä 21 mittaria, joiden avulla voidaan mitata tuloksellisuuden eri osatekijöitä.