Päihdetyöntekijöiden kokemuksia motivoivan haastattelun käytöstä asiakassuhteessa
Mäkeläinen, Katriina; Pylvänäinen, Pirkko-Liisa (2009)
Mäkeläinen, Katriina
Pylvänäinen, Pirkko-Liisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168091
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata päihdetyöntekijöiden kokemuksia siitä, mikä motivoivassa haastattelussa edistää asiakkaan raitistumista. Opinnäytetyön tehtävänä on selvittää, minkälaisten motivoivaan haastatteluun sisältyvien tekijöiden avulla työntekijä johdattelee asiakasta päihteettömyyteen. Tehtävänä on myös selvittää, minkälaisia taitoja työntekijä tarvitsee asiakkaan motivaation vahvistamisessa. Motivoiva haastattelu on päihdeasiakkaan ristiriitaiseen elämäntilanteeseen sisältyvien tekijöiden ohjaama vuorovaikutussuhde, jossa työntekijä pyrkii taitojensa avulla vahvistamaan asiakkaan motivaatiota päihteettömyyteen.Tavoitteena on voimaantuminen.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli kuvaileva laadullinen tutkimus. Tutkimuaineisto muodostui kahden päihdetyöntekijän teemahaastattelun pohjalta. Päihdetyöntekijät olivat suorittaneet motivoivan haastattelun peruskurssin vuosina 2006-2008. Lisäksi heillä oli motivoivasta haastattelusta työelämässä saatu kokemus. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin kolme keskeistä motivoivaan haastatteluun sisältyvää asiakkaan raitistumista edistävää tekijää: vuorovaikutussuhteessa työntekijään sisältyvät tekijät, vuorovaikutussuhteessa asiakkaaseen sisältyvät tekijät sekä työntekijän tarvitsemat taidot asiakkaan motivaation vahvistamiseen.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta ehdotamme, että sairaanhoitajan ammatillisessa koulutuksessa käsiteltäisiin enenevässä määrin asiakaslähtöistä asiakkaan kohtaamista sekä työntekijän persoonan merkitystä hoito-ja huolenpitotyössä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli kuvaileva laadullinen tutkimus. Tutkimuaineisto muodostui kahden päihdetyöntekijän teemahaastattelun pohjalta. Päihdetyöntekijät olivat suorittaneet motivoivan haastattelun peruskurssin vuosina 2006-2008. Lisäksi heillä oli motivoivasta haastattelusta työelämässä saatu kokemus. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin kolme keskeistä motivoivaan haastatteluun sisältyvää asiakkaan raitistumista edistävää tekijää: vuorovaikutussuhteessa työntekijään sisältyvät tekijät, vuorovaikutussuhteessa asiakkaaseen sisältyvät tekijät sekä työntekijän tarvitsemat taidot asiakkaan motivaation vahvistamiseen.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta ehdotamme, että sairaanhoitajan ammatillisessa koulutuksessa käsiteltäisiin enenevässä määrin asiakaslähtöistä asiakkaan kohtaamista sekä työntekijän persoonan merkitystä hoito-ja huolenpitotyössä.