Kulkutapaan vaikuttaminen yleiskaavassa - Keran osayleiskaava-alue, Espoo
Kinttula, Mari (2013)
Kinttula, Mari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100815929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100815929
Tiivistelmä
Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan yleiskaavassa tulee selvittää mahdollisuudet liikenteen, erityisesti joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen järjestämiseen ympäristön, luonnonvarojen ja talouden kannalta kestävällä tavalla. Tavoitteena tulee olla myös olemassa olevan yhdyskuntarakenteen hyväksikäyttö. Pääkaupunkiseudulla yhdyskuntarakenteen tiivistämisen vaikutukset liikenteeseen ovat usein merkittäviä, koska seudulla on muuta Suomea enemmän liikenteen ruuhkautumista.
Työssä tutkittiin, mitä uusimmat tutkimukset kertovat ihmisten liikkumisesta ja millaisia keinoja sekä ohjeita osayleiskaavan laadinnan aikana on käytössä kulkutapaan vaikuttamiseksi. Näistä tutkimustuloksista ja ohjeista muodostuu työn kirjallisuusselvitys.
Liikenneselvityksen varsinaisena kohdealueena on Keran alue Espoossa, joka on asemaan tukeutuva täydennysrakentamisalue. Keran alueella sijaitsee väistyvää teollisuutta ja logistiikkatoimintoja. Osayleiskaavan laadinta alueelle käynnistyi keväällä 2013 ja tämä opinnäytetyö on osa kaavan lähtökohtaselvityksiä. Alueen mitoituksena tutkitaan vaihtoehtoja, joissa kokonaismitoituksena on 6 000 – 15 000 asukasta ja 8 000 – 14 000 työpaikkaa. Liikenteellisesti alue on hyvin saavutettavissa ja siten houkutteleva; keskellä aluetta on Keran asema ja se sijaitsee Kehä II:n ja Turunväylän läheisyydessä. Autoliikenteen sujuva järjestäminen tulevaisuudessa voi olla haastavaa.
Työssä tutkittiin, mitä uusimmat tutkimukset kertovat ihmisten liikkumisesta ja millaisia keinoja sekä ohjeita osayleiskaavan laadinnan aikana on käytössä kulkutapaan vaikuttamiseksi. Näistä tutkimustuloksista ja ohjeista muodostuu työn kirjallisuusselvitys.
Liikenneselvityksen varsinaisena kohdealueena on Keran alue Espoossa, joka on asemaan tukeutuva täydennysrakentamisalue. Keran alueella sijaitsee väistyvää teollisuutta ja logistiikkatoimintoja. Osayleiskaavan laadinta alueelle käynnistyi keväällä 2013 ja tämä opinnäytetyö on osa kaavan lähtökohtaselvityksiä. Alueen mitoituksena tutkitaan vaihtoehtoja, joissa kokonaismitoituksena on 6 000 – 15 000 asukasta ja 8 000 – 14 000 työpaikkaa. Liikenteellisesti alue on hyvin saavutettavissa ja siten houkutteleva; keskellä aluetta on Keran asema ja se sijaitsee Kehä II:n ja Turunväylän läheisyydessä. Autoliikenteen sujuva järjestäminen tulevaisuudessa voi olla haastavaa.