Minibaarituottojen maksimointi, Case: Hotelli Lappee
Pellinen, Katja (2009)
Pellinen, Katja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117657
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on minibaarituottojen maksimointi Hotelli Lappeessa. Työskentelen Hotelli Lappeessa hotellipäällikkönä ja olen usein epäillyt, jääkö minibaarimyynnistä voittoa vai ei. Minibaarituotteiden hinnat ovat kyllä kuluttajalle vähittäiskauppaan verrattuna korkeat, mutta minibaaritoiminnasta syntyy monenlaisia kustannuksia, muun muassa siivouksesta, varaston ylläpidosta, reklamaatioista, energiankulutuksesta ym. Tässä opinnäytetyössä on laskettu minibaarituotot ja kustannukset vuoden ajalta (lokakuu 2008 – syyskuu 2009) toiminnan kannattavuuden selvittämiseksi.
Tutkimus on case-tutkimus. Teoriaosio on kerätty hotellialan sekä laskentatoimen kirjallisuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään yleensä minibaaritoimintoja hotellissa, varastonkiertoa, kustannuksia, katetuottolaskentaa ja hinnoittelua. Empiriaosiossa on laskettu minibaarien erilliskustannukset. Lisäksi toteutettiin asiakaskysely touko - lokakuussa 2009. Kyselyssä haettiin lisäinformaatiota myyntiraporttien tueksi siitä, mitä tuotteita asiakkaat pitävät minibaarissa tärkeimpinä.
Työn esittämistavoissa on rajoituksia, koska Etelä-Karjalan Osuuskauppa ei anna julkaista todellisia myyntituottoja. Myös osa sisäänostohinnoista on keksittyjä. Varsinaisia palkkakustannuksia ei tässä työssä ole käsiteltävänä, koska kerroshoidon toiminnot on ulkoistettu toiselle yritykselle. Tämän takia myös palvelutuntihinta on keksitty. Työn lopputulos ei ole varsinainen Hotelli Lappeen minibaaritoiminnon tulos näiden seikkojen takia, mutta on suuntaa antava. Lopputuloksesta voi päätellä toiminnan kannattavuutta.
Tutkimus osoitti, että minibaaritoiminta on tappiollista. Tappio aiheutuu monista eri asioista, suurimpana syynä on liian laaja valikoima, mikä aiheuttaa heikkoa varastonkiertoa ja sitä kautta hävikkiä sekä mm. reklamaatiokustannuksia. Myös siivouksesta aiheutuu isoja kustannuksia. Toimenpiteiksi on suunniteltu seuraavaa: minibaarivalikoiman päivittäminen ja tuotteiden uudelleenhinnoitteleminen, markkinointisuunnitelma vuodelle 2010 sekä uusi toimintatapa kerroshoidolle hävikin pienentämiseksi.
Johtopäätelmänä todettakoon, että minibaari on lisäpalvelu hotelliasiakkaalle, joka on hyvä olla olemassa ja paneutumalla asiaan siitä voidaan saada lähes kuluton toiminto.
Tutkimus on case-tutkimus. Teoriaosio on kerätty hotellialan sekä laskentatoimen kirjallisuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään yleensä minibaaritoimintoja hotellissa, varastonkiertoa, kustannuksia, katetuottolaskentaa ja hinnoittelua. Empiriaosiossa on laskettu minibaarien erilliskustannukset. Lisäksi toteutettiin asiakaskysely touko - lokakuussa 2009. Kyselyssä haettiin lisäinformaatiota myyntiraporttien tueksi siitä, mitä tuotteita asiakkaat pitävät minibaarissa tärkeimpinä.
Työn esittämistavoissa on rajoituksia, koska Etelä-Karjalan Osuuskauppa ei anna julkaista todellisia myyntituottoja. Myös osa sisäänostohinnoista on keksittyjä. Varsinaisia palkkakustannuksia ei tässä työssä ole käsiteltävänä, koska kerroshoidon toiminnot on ulkoistettu toiselle yritykselle. Tämän takia myös palvelutuntihinta on keksitty. Työn lopputulos ei ole varsinainen Hotelli Lappeen minibaaritoiminnon tulos näiden seikkojen takia, mutta on suuntaa antava. Lopputuloksesta voi päätellä toiminnan kannattavuutta.
Tutkimus osoitti, että minibaaritoiminta on tappiollista. Tappio aiheutuu monista eri asioista, suurimpana syynä on liian laaja valikoima, mikä aiheuttaa heikkoa varastonkiertoa ja sitä kautta hävikkiä sekä mm. reklamaatiokustannuksia. Myös siivouksesta aiheutuu isoja kustannuksia. Toimenpiteiksi on suunniteltu seuraavaa: minibaarivalikoiman päivittäminen ja tuotteiden uudelleenhinnoitteleminen, markkinointisuunnitelma vuodelle 2010 sekä uusi toimintatapa kerroshoidolle hävikin pienentämiseksi.
Johtopäätelmänä todettakoon, että minibaari on lisäpalvelu hotelliasiakkaalle, joka on hyvä olla olemassa ja paneutumalla asiaan siitä voidaan saada lähes kuluton toiminto.