Tenetin koulun varhaisen tuen kehittäminen
Piirainen, Minna (2013)
Piirainen, Minna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090214925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090214925
Tiivistelmä
Oulun seudun ammattikorkeakoulu, ylempi amk-tutkinto
Sosiaalialan koulutusohjelma
_____________________________________________________________________________
Tekijä: Minna Piirainen
Tutkimuksen nimi: Tenetin koulun varhaisen tuen kehittäminen
Työn ohjaajat: Kehittämispäällikkö Arja Honkakoski ja yliopettaja Helena Siira
Työn valmistumisvuosi: 2013 Sivumäärä: 77+9 liitesivua
Opinnäytetyöni pohjautui Kainuun Tukeva 2 –osahankkeeseen, jonka yhtenä tavoitteena oli nuoren psykososiaalisen tuen kehittäminen. Tukeva pyrki vahvistamaan yhteisiä toiminta- ja työtapoja nuorta autettaessa ja vaikuttaa siihen, että oppilas ja perhe saisivat oikea-aikaisen ja riittävän tuen ja hoidon sitä tarvitessaan. Minun opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvailla Tenetin yläkoululla, joka on yksi Kainuun yläkouluista, tehtävää varhaisen tuen työtä tuoden esille oppilaan tukemiseen liittyvien tahojen näkemyksiä, kokemuksia ja kehittämisideoita aiheesta. Tavoitteena oli kehittää koulun varhaisen tuen työtä ja siihen liittyvää yhteistyötä entistä toimivammaksi.
Toteutin opinnäytetyön toimintatutkimuksen periaatteita mukaillen. Tutkimus eteni prosessinomaisesti ja korosti osallistujien välistä vuorovaikutusta ja sosiaalista toimintaa. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytettiin fokusryhmähaastatteluja ja learning cafe –yhteistoiminnallista menetelmää. Tutkimukseen osallistui viisi fokusryhmää 1) vanhemmat 2) 7. luokan luokanvalvojat 3) oppilashuoltoryhmä 4) 8. luokan tukioppilaat ja 5) 9. luokan tukioppilaat. Osallistujien mukaan yhteinen keskustelu avarsi näkökulmia ja nosti esille tärkeitä asioita.
Varhaisen tuen prosessi oli kehittynyt viime vuosina entistä toimivammaksi resurssien lisääntyessä, vastuun tiedostamisen ja –jakamisen sekä avoimen huolen puheeksi ottamisen kulttuurin myötä. Erityisesti luokanvalvojien rooli huolen huomaajan- ja huolen puheeksi ottamisen roolissa oli vahvistunut. Kynnys ottaa yhteyttä eri tahoihin oli madaltunut, sillä yhteistyötahot olivat tulleet keskenään paremmin tutuiksi.
Kehittämiskohteiksi varhaisen tuen työssä nousivat varhaisen tuen vahvistaminen, tuen prosessin ja yhteistyömuotojen selkiinnyttäminen, tuen prosessin läpinäkyväksi tekeminen, tukioppilaiden asiantuntemuksen parempi hyödyntäminen ja opettajien resurssien vahvistaminen. Haasteeksi nousi kaikkien vanhempien saaminen mukaan yhteistyöhön, ”hiljaisen huolen oppilaiden” huomaaminen ja aikataulutukseen liittyvien ongelmien ratkaiseminen. Luottamuksen rakentaminen oppilaan ja kodin kanssa sekä toimiva moniammatillinen yhteistyö olivat avaintekijöitä oppilaan auttamisessa.
____________________________________________________________________________________
Asiasanat: oppilashuolto, varhainen tukeminen, varhaisen tuen prosessi, yhteistyö, toimintatutkimus
Sosiaalialan koulutusohjelma
_____________________________________________________________________________
Tekijä: Minna Piirainen
Tutkimuksen nimi: Tenetin koulun varhaisen tuen kehittäminen
Työn ohjaajat: Kehittämispäällikkö Arja Honkakoski ja yliopettaja Helena Siira
Työn valmistumisvuosi: 2013 Sivumäärä: 77+9 liitesivua
Opinnäytetyöni pohjautui Kainuun Tukeva 2 –osahankkeeseen, jonka yhtenä tavoitteena oli nuoren psykososiaalisen tuen kehittäminen. Tukeva pyrki vahvistamaan yhteisiä toiminta- ja työtapoja nuorta autettaessa ja vaikuttaa siihen, että oppilas ja perhe saisivat oikea-aikaisen ja riittävän tuen ja hoidon sitä tarvitessaan. Minun opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvailla Tenetin yläkoululla, joka on yksi Kainuun yläkouluista, tehtävää varhaisen tuen työtä tuoden esille oppilaan tukemiseen liittyvien tahojen näkemyksiä, kokemuksia ja kehittämisideoita aiheesta. Tavoitteena oli kehittää koulun varhaisen tuen työtä ja siihen liittyvää yhteistyötä entistä toimivammaksi.
Toteutin opinnäytetyön toimintatutkimuksen periaatteita mukaillen. Tutkimus eteni prosessinomaisesti ja korosti osallistujien välistä vuorovaikutusta ja sosiaalista toimintaa. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytettiin fokusryhmähaastatteluja ja learning cafe –yhteistoiminnallista menetelmää. Tutkimukseen osallistui viisi fokusryhmää 1) vanhemmat 2) 7. luokan luokanvalvojat 3) oppilashuoltoryhmä 4) 8. luokan tukioppilaat ja 5) 9. luokan tukioppilaat. Osallistujien mukaan yhteinen keskustelu avarsi näkökulmia ja nosti esille tärkeitä asioita.
Varhaisen tuen prosessi oli kehittynyt viime vuosina entistä toimivammaksi resurssien lisääntyessä, vastuun tiedostamisen ja –jakamisen sekä avoimen huolen puheeksi ottamisen kulttuurin myötä. Erityisesti luokanvalvojien rooli huolen huomaajan- ja huolen puheeksi ottamisen roolissa oli vahvistunut. Kynnys ottaa yhteyttä eri tahoihin oli madaltunut, sillä yhteistyötahot olivat tulleet keskenään paremmin tutuiksi.
Kehittämiskohteiksi varhaisen tuen työssä nousivat varhaisen tuen vahvistaminen, tuen prosessin ja yhteistyömuotojen selkiinnyttäminen, tuen prosessin läpinäkyväksi tekeminen, tukioppilaiden asiantuntemuksen parempi hyödyntäminen ja opettajien resurssien vahvistaminen. Haasteeksi nousi kaikkien vanhempien saaminen mukaan yhteistyöhön, ”hiljaisen huolen oppilaiden” huomaaminen ja aikataulutukseen liittyvien ongelmien ratkaiseminen. Luottamuksen rakentaminen oppilaan ja kodin kanssa sekä toimiva moniammatillinen yhteistyö olivat avaintekijöitä oppilaan auttamisessa.
____________________________________________________________________________________
Asiasanat: oppilashuolto, varhainen tukeminen, varhaisen tuen prosessi, yhteistyö, toimintatutkimus