Vihreiden arvojen merkitys automarkkinoinnissa showroom-ympäristössä
Laurinus, Heikki (2013)
Laurinus, Heikki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513151
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ympäristöarvojen merkitystä automarkkinoinnissa showroom–ympäristössä automaahantuojien näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Troi Helsinki Oy:lle. Troi Helsinki Oy on markkinointitoimisto, joka on erikoistunut tapahtumamarkkinointiin sekä muun muassa erilaisten näyttelytilojen suunnitteluun ja toteutukseen.
Ympäristöarvot, yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla, ovat erityisesti parin viime vuosikymmenen aikana olleet kasvava puheen- sekä huolenaihe. Autoalalla Suomessa aihe on tullut erityisen ajankohtaiseksi vuoden 2007 autoveromuutoksen jälkeen ja sitä kautta vaikuttanut voimakkaasti etenkin yritysautojen myyntiin.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla premium-autobrandien maa-hantuojia. Tarkoituksena oli selvittää showroom–tilojen markkinointiviestinnällinen nykytila sekä maahantuojien halukkuus lisätä ympäristöarvojen näkyvyyttä näissä tiloissa tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että autoliikkeiden showroom–tiloissa ympäristöarvojen esiintuonti on vahvasti tuotelähtöistä. Muita autoteollisuuteen ja vähittäismyyntiin liittyviä vihreitä arvoja ei juurikaan tuoda esille. Lisäksi jälleenmyyjien showroom–tiloissa käyttämä materiaali on miltei täysin maahantuojan aktiviteettien varassa. Automaahantuojilla ei ollut suunnitelmissa lisätä ympäristöarvojen yleistä näkyvyyttä jälleenmyyjien showroom–tiloissa. Haastateltujen mielestä vähintään yhtä tärkeä kanava ympäristöarvojen esiintuomiseksi kuluttajille on automyyjän myyntiyö. Maahantuojien tavoitteena olikin lisätä myyjien osaamista tällä osa-alueella.
Ympäristöarvot, yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla, ovat erityisesti parin viime vuosikymmenen aikana olleet kasvava puheen- sekä huolenaihe. Autoalalla Suomessa aihe on tullut erityisen ajankohtaiseksi vuoden 2007 autoveromuutoksen jälkeen ja sitä kautta vaikuttanut voimakkaasti etenkin yritysautojen myyntiin.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla premium-autobrandien maa-hantuojia. Tarkoituksena oli selvittää showroom–tilojen markkinointiviestinnällinen nykytila sekä maahantuojien halukkuus lisätä ympäristöarvojen näkyvyyttä näissä tiloissa tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että autoliikkeiden showroom–tiloissa ympäristöarvojen esiintuonti on vahvasti tuotelähtöistä. Muita autoteollisuuteen ja vähittäismyyntiin liittyviä vihreitä arvoja ei juurikaan tuoda esille. Lisäksi jälleenmyyjien showroom–tiloissa käyttämä materiaali on miltei täysin maahantuojan aktiviteettien varassa. Automaahantuojilla ei ollut suunnitelmissa lisätä ympäristöarvojen yleistä näkyvyyttä jälleenmyyjien showroom–tiloissa. Haastateltujen mielestä vähintään yhtä tärkeä kanava ympäristöarvojen esiintuomiseksi kuluttajille on automyyjän myyntiyö. Maahantuojien tavoitteena olikin lisätä myyjien osaamista tällä osa-alueella.