TELARAVISTIMEN AUTOMAATION PÄIVITTÄMINEN
Koskinen, Tommi (2013)
Koskinen, Tommi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414154
Tiivistelmä
Suomen Rejlers on osa pohjoismaista Rejlerkoncernen-yhtiötä. Yhtiö on asiantuntijaorganisaatio,
joka tarjoaa suunnittelu- ja konsultointipalveluita teollisuudelle, energiatoimialalle, rakentamiseen
sekä infrapuolelle. Lisäksi Rejlers tuottaa projektitoimituksia esisuunnittelusta aina toteutussuunnitteluun
saakka.
Paperikoneen tuottamaa laatua pyritään tänä päivänä parantamaan monin eri keinoin. Yksi tapa
tähän on paperikoneen rintatelaan kytkettävä telaravistin. Tässä opinnäytetyössä esitellään ohjelmointityökaluja
ja komponentteja joilla paperikoneen telaravistimen automaatiota voisi kehittää ja
päivittää.
Mekaanisesti uudentyyppinen telaravistin tarvitsee osaltaan myös uudenlaista automaatiota. Koska
ravistimesta rakennetaan uusi prototyyppi, niin on järkevää samassa muutoksessa tehdä myös
kattavampi katselmus mitä eri automaation osa-alueita olisi kehitettävä.
Opinnäytetyö esittelee uuden Siemensin toimittaman TIA-portaalisuunnitteluympäristön. Työssä
käydään läpi myös ohjauslogiikan ja –paneelin päivittämisen tämän päivän uusiin ratkaisuihin. Lisäksi
esitellään myös muita automaatioon liittyviä kehitettäviä kohteita. Työn lopussa on suunnitelmat
kuinka uusi telaravistimen prototyyppi testataan sekä asiakkaalle toimitettava ravistin
testataan ja käyttöönotetaan.
joka tarjoaa suunnittelu- ja konsultointipalveluita teollisuudelle, energiatoimialalle, rakentamiseen
sekä infrapuolelle. Lisäksi Rejlers tuottaa projektitoimituksia esisuunnittelusta aina toteutussuunnitteluun
saakka.
Paperikoneen tuottamaa laatua pyritään tänä päivänä parantamaan monin eri keinoin. Yksi tapa
tähän on paperikoneen rintatelaan kytkettävä telaravistin. Tässä opinnäytetyössä esitellään ohjelmointityökaluja
ja komponentteja joilla paperikoneen telaravistimen automaatiota voisi kehittää ja
päivittää.
Mekaanisesti uudentyyppinen telaravistin tarvitsee osaltaan myös uudenlaista automaatiota. Koska
ravistimesta rakennetaan uusi prototyyppi, niin on järkevää samassa muutoksessa tehdä myös
kattavampi katselmus mitä eri automaation osa-alueita olisi kehitettävä.
Opinnäytetyö esittelee uuden Siemensin toimittaman TIA-portaalisuunnitteluympäristön. Työssä
käydään läpi myös ohjauslogiikan ja –paneelin päivittämisen tämän päivän uusiin ratkaisuihin. Lisäksi
esitellään myös muita automaatioon liittyviä kehitettäviä kohteita. Työn lopussa on suunnitelmat
kuinka uusi telaravistimen prototyyppi testataan sekä asiakkaalle toimitettava ravistin
testataan ja käyttöönotetaan.