Varför produceras både en film och en tv-serie på samma filmatisering? : Case: Colorado Avenue och Där vi en gång gått
Söderlund, Lillemor (2013)
Söderlund, Lillemor
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213987
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att genom en fallstudie ta reda på varför det producerats både en film och en tv-serie av filamtiseringarna på Colorado Avenue och Där vi en gång gått, och hur lönsamt det kan ha varit på en så liten som den finska film- och tv-marknaden. Först kartlägger arbetet tre väsentliga delmoment i den finska filmproduktionsprocessen och därefter redovisas och jämförs hur dessa delmoment gått till eller förverkligats under de två skilda produktionerna. Redovisningen består av två kvalitativa intervjuer med en av producenterna för respektive produktioner och en sammanfattning av det insamlade materialet. Delmomenten som valts att beröra detta arbete är hur en film sätts i produktion från första idén till finansiering och distribution. Reslutatet på studien visar att de två skilda filmatiseringarna gjordes på basen av helt olika grunder. Den ena gjordes som film och tv-serie för att regissören ville ha mera spelrum för att berätta en lång och invecklad historia, medan den andra först bara skulle bli en tv-serie men som på grund av finansiella orsaker måste produceras även som film. The purpose of this degree thesis is to investigate why two adaptations of the novels Colorado Avenue and Where once we walked was made, and how profitable it could have been on such a small as the Finnish cinema- and television market. The different novels were adapted to both a television series and a long feature. Three essential elements of the Finnish production process is mapped out and then presented and compared on how they where carried into effect during the production of the two adaptations. The results are made by two qualitative interviews with one of the producers for each adaptation and a sum up of the collected material. The three elements chosen of a production is how an idea becomes reality, financing and distribution. The result of the investigation shows that the two different adaptations where made into both a long feature and television series on completely different grounds. One of them was made because the director wanted more space to tell the long and complicated story, while the other one originally was planned to be just av television series but also had to be made into a long feature because shortage of money.