Asiakkaan osallisuuden vahvistaminen kouluterveydenhuollossa
Vehviläinen, Ulla (2012)
Vehviläinen, Ulla
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305117789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305117789
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa asiakkaan osallisuuden kokemuksista kouluterveydenhuollossa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä soveltavana kehittämisprosessina, jossa asiakkuutta tarkasteltiin peruskoulun oppilaiden vanhempien näkökulmasta.
Asiakkaan osallisuus laadunvarmistajana / Brugerindragelse i kvalitetsvurdering eli Bikva–arviointi- ja kehittämismenetelmään perustuva tutkimusprosessi koos-tui kolmesta vaiheesta. Ensiksi haastateltiin ryhmähaastattelussa vanhempain-toimikunnan jäseniä kouluterveydenhuollon asiakkaina (N=13). Ryhmähaastat-teluaineiston sisällön analyysillä tiivistetty tieto esitettiin seuraavaksi kouluter-veydenhoitajille (N=5). He pohtivat ryhmähaastattelussa omia mahdollisuuksi-aan edistää vanhempien osallisuutta kouluterveydenhuollossa. Kolmannessa vaiheessa haastateltiin ryhmässä (N=3) lasten ja nuorten hyvinvointipalveluista vastaavia viranhaltijoita vanhempien ja kouluterveydenhoitajien arviointien ja palautteen pohjalta. Tämän kolmivaiheisen prosessin kautta saatettiin asiak-kaan ääni lapsiperheiden terveyden edistämisen toimijoiden ja edelleen johtaji-en tietoon. Vanhempia kuultiin tasavertaisina kokemusasiantuntijoina.
Sekä kouluterveydenhoitajat että lasten ja nuorten hyvinvointipalvelujen johtajat tunnistivat vanhempien palautteen pohjalta tuotettujen ydinteemojen merkityk-sen osallisuuden edistäjinä tai sitä estävinä tekijöinä. Ryhmähaastatteluissa nousivat keskeisiksi kehittämiskohteiksi kouluterveydenhuollosta tiedottaminen monella tasolla, asiakaspalautejärjestelmän kehittäminen sekä vanhempien ja terveydenhoitajan välisen vuorovaikutuksen edistäminen tarjoamalla mahdolli-suus kahdenkeskiseen keskusteluun laajoissa terveystarkastuksissa. Vanhem-paintoimikunta asiakkaiden äänen edustajana näyttäytyi hyvänä yhteistyö-kumppanina kouluterveydenhuollon kehittämisessä asiakaslähtöisempään, osallisuutta vahvistavaan suuntaan.
Asiakkaan osallisuus laadunvarmistajana / Brugerindragelse i kvalitetsvurdering eli Bikva–arviointi- ja kehittämismenetelmään perustuva tutkimusprosessi koos-tui kolmesta vaiheesta. Ensiksi haastateltiin ryhmähaastattelussa vanhempain-toimikunnan jäseniä kouluterveydenhuollon asiakkaina (N=13). Ryhmähaastat-teluaineiston sisällön analyysillä tiivistetty tieto esitettiin seuraavaksi kouluter-veydenhoitajille (N=5). He pohtivat ryhmähaastattelussa omia mahdollisuuksi-aan edistää vanhempien osallisuutta kouluterveydenhuollossa. Kolmannessa vaiheessa haastateltiin ryhmässä (N=3) lasten ja nuorten hyvinvointipalveluista vastaavia viranhaltijoita vanhempien ja kouluterveydenhoitajien arviointien ja palautteen pohjalta. Tämän kolmivaiheisen prosessin kautta saatettiin asiak-kaan ääni lapsiperheiden terveyden edistämisen toimijoiden ja edelleen johtaji-en tietoon. Vanhempia kuultiin tasavertaisina kokemusasiantuntijoina.
Sekä kouluterveydenhoitajat että lasten ja nuorten hyvinvointipalvelujen johtajat tunnistivat vanhempien palautteen pohjalta tuotettujen ydinteemojen merkityk-sen osallisuuden edistäjinä tai sitä estävinä tekijöinä. Ryhmähaastatteluissa nousivat keskeisiksi kehittämiskohteiksi kouluterveydenhuollosta tiedottaminen monella tasolla, asiakaspalautejärjestelmän kehittäminen sekä vanhempien ja terveydenhoitajan välisen vuorovaikutuksen edistäminen tarjoamalla mahdolli-suus kahdenkeskiseen keskusteluun laajoissa terveystarkastuksissa. Vanhem-paintoimikunta asiakkaiden äänen edustajana näyttäytyi hyvänä yhteistyö-kumppanina kouluterveydenhuollon kehittämisessä asiakaslähtöisempään, osallisuutta vahvistavaan suuntaan.