Ostotoiminta Vaateoutlet Finland
Vänskä, Kati (2013)
Vänskä, Kati
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412815
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla ja selvittää ostotoiminnan tärkeimpiä periaatteita. Työssäni paneuduttiin kulttuurisiin eroavaisuuksiin käytäessä kauppaa Aasian maissa.
Opinnäytetyön alussa on esitelty hankintatoimeen vaikuttavia tekijöitä ja organisaation ostotavoitteita. Hankinnoilla on merkittävä rooli yrityksen toiminnassa. Tarkastelemalla organisaatiota saatiin ostokäyttäytymistä tärkeää tietoa markkinoinnin kannalta. Ostopro-sesseja on käyty läpi kahdeksanvaiheisen Kotlerin ja Armstrongin mallin mukaan.
Ostotoiminnan 4K:n mallin kautta saatiin katsaus ostotoiminnan kaikista alueista mm. siitä miten asiakaslähtöisyyttä tarkastellaan neljästä eri näkökulmasta. Hankintatoimen työkalut ja tuloksien mittaaminen perustuvat hankintapäätöksiin ja yrityksen strategiaan.
Opinnäytetyö oli empiirinen tutkimus, joka toteutettiin yrityksen toimintatapoja seuraamalla. Viitekehys muodostui ostotoimintaan perustuvasta ammattikirjallisuudesta.
Lopputuloksena selvisi, että ostostrategioiden ja toimittajasuhteiden kehittämisellä on suuri merkitys yrityksen ostotoiminnan kannalta.
Opinnäytetyön alussa on esitelty hankintatoimeen vaikuttavia tekijöitä ja organisaation ostotavoitteita. Hankinnoilla on merkittävä rooli yrityksen toiminnassa. Tarkastelemalla organisaatiota saatiin ostokäyttäytymistä tärkeää tietoa markkinoinnin kannalta. Ostopro-sesseja on käyty läpi kahdeksanvaiheisen Kotlerin ja Armstrongin mallin mukaan.
Ostotoiminnan 4K:n mallin kautta saatiin katsaus ostotoiminnan kaikista alueista mm. siitä miten asiakaslähtöisyyttä tarkastellaan neljästä eri näkökulmasta. Hankintatoimen työkalut ja tuloksien mittaaminen perustuvat hankintapäätöksiin ja yrityksen strategiaan.
Opinnäytetyö oli empiirinen tutkimus, joka toteutettiin yrityksen toimintatapoja seuraamalla. Viitekehys muodostui ostotoimintaan perustuvasta ammattikirjallisuudesta.
Lopputuloksena selvisi, että ostostrategioiden ja toimittajasuhteiden kehittämisellä on suuri merkitys yrityksen ostotoiminnan kannalta.