Tunteet nuoren ihmissuhteissa
Jylhä, Katriina; Rintala, Nina-Johanna (2013)
Jylhä, Katriina
Rintala, Nina-Johanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412888
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla nuorten tietämystä ihmissuhteisiin liittyvistä tunteista ja niiden käsittelytaidoista. tunnetaidoista puhuminen oli yksi osa-alue yläasteen kahdeksasluokkalaisille pidetyssä seksuaalikasvatuspäivässä.
Työ oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tietoa kerättiin kirjallisuudesta.Aihe rajattiin käsittelemään varhaisnuoria ja heidän tunnekehitystä. Opetustilanteessa käytimme ihmissuhteisiin liittyviä kuvia, joita oppilaat saivat ryhmissä pohtia tunnesanalistan avulla. Keskustelussa hyödynsimme osallistuvaa havainnointia.
Kuvien tunnemaailmaa läpikäydessä, nuoret havaitsivat kuvista hyvi perustunteista, kuten iloa ja vihaa, mutta syvällisemmät tunteet olivat hankalampia nimetä. Tunteiden käsittelytavat olivat monille haasteellisia kuvailla.
Halusimme selvittää millaiset tunnetaidot nuorilla on. Vaikka heillä olikin ollut koulussa seksuaalikasvatusta, tunteista ei oltu juurikaan puhuttu. Tunteista puhuminen on riittämätöntä, vaikka se on tärkeä osa-alue ihmissuhteissa. On tärkeä saada tunnekasvatus osaksi koulun seksuaalikasvatusta.
Työ oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tietoa kerättiin kirjallisuudesta.Aihe rajattiin käsittelemään varhaisnuoria ja heidän tunnekehitystä. Opetustilanteessa käytimme ihmissuhteisiin liittyviä kuvia, joita oppilaat saivat ryhmissä pohtia tunnesanalistan avulla. Keskustelussa hyödynsimme osallistuvaa havainnointia.
Kuvien tunnemaailmaa läpikäydessä, nuoret havaitsivat kuvista hyvi perustunteista, kuten iloa ja vihaa, mutta syvällisemmät tunteet olivat hankalampia nimetä. Tunteiden käsittelytavat olivat monille haasteellisia kuvailla.
Halusimme selvittää millaiset tunnetaidot nuorilla on. Vaikka heillä olikin ollut koulussa seksuaalikasvatusta, tunteista ei oltu juurikaan puhuttu. Tunteista puhuminen on riittämätöntä, vaikka se on tärkeä osa-alue ihmissuhteissa. On tärkeä saada tunnekasvatus osaksi koulun seksuaalikasvatusta.