Kotkan Meripäivien imago 2008
Husu, Anu (2009)
Husu, Anu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147875
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Kotkan Meripäivien imago 2008. Työn tavoitteena oli selvittää, millainen imago Kotkan Meripäivillä on ja kohtasiko tämä imago tapahtuman järjestäjän haluaman imagon kanssa. Tapahtuman järjestäjänä toimii Kotkan kulttuuriasiainkeskus, joka oli myös tutkimuksen toimeksiantajana. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin mielikuvia, markkinointiviestintää sekä halutun ja toteutuneen mielikuvan kohtaamista.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Kvantitatiivisella tutkimusotteella tutkittiin tapahtumassa kävijöiden mielikuvia tapahtumasta, ja kvalitatiivisella tutkimusotteella tutkittiin tapahtuman järjestäjien mielikuvia tapahtumasta haastattelujen avulla. Kävijöiden mielikuvia tutkittiin haastattelemalla kävijöitä tapahtuman aikana tapahtuma-alueella. Apuna haastatteluissa oli kysymyslomakkeet. Järjestäjien mielikuvia tutkittaessa haastattelujen pohjana käytettiin samaa kyselylomaketta.
Kyselylomakkeet käytiin läpi Excel -ohjelmalla, minkä jälkeen tulokset esitettiin sanallisesti sekä osa kaavioin ja taulukoin. Tutkimuksessa selvitettiin vastaajien tyytyväisyyttä tapahtuman eri osa-alueisiin. Näistä vastauksista ilmeni, että tutkimukseen vastanneet olivat pääosin tyytyväisiä tapahtumaan. Vastaajien mielikuvia tapahtumasta selvitettiin kysymällä, mitä tapahtumasta tulee ensimmäisenä mieleen ja mikä on parasta tapahtumassa. Näiden vastausten perusteella voidaan todeta, että mielikuvat tapahtumasta olivat positiivisia. Verrattaessa tapahtuman järjestäjän ja kyselyyn vastanneiden mielikuvia tapahtumasta, huomattiin niiden kohtaavan hyvin. Tästä syystä tapahtuman järjestäjien ei ole tarvetta ryhtyä suuriin muutoksiin kehittääkseen tapahtuman imagoa.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Kvantitatiivisella tutkimusotteella tutkittiin tapahtumassa kävijöiden mielikuvia tapahtumasta, ja kvalitatiivisella tutkimusotteella tutkittiin tapahtuman järjestäjien mielikuvia tapahtumasta haastattelujen avulla. Kävijöiden mielikuvia tutkittiin haastattelemalla kävijöitä tapahtuman aikana tapahtuma-alueella. Apuna haastatteluissa oli kysymyslomakkeet. Järjestäjien mielikuvia tutkittaessa haastattelujen pohjana käytettiin samaa kyselylomaketta.
Kyselylomakkeet käytiin läpi Excel -ohjelmalla, minkä jälkeen tulokset esitettiin sanallisesti sekä osa kaavioin ja taulukoin. Tutkimuksessa selvitettiin vastaajien tyytyväisyyttä tapahtuman eri osa-alueisiin. Näistä vastauksista ilmeni, että tutkimukseen vastanneet olivat pääosin tyytyväisiä tapahtumaan. Vastaajien mielikuvia tapahtumasta selvitettiin kysymällä, mitä tapahtumasta tulee ensimmäisenä mieleen ja mikä on parasta tapahtumassa. Näiden vastausten perusteella voidaan todeta, että mielikuvat tapahtumasta olivat positiivisia. Verrattaessa tapahtuman järjestäjän ja kyselyyn vastanneiden mielikuvia tapahtumasta, huomattiin niiden kohtaavan hyvin. Tästä syystä tapahtuman järjestäjien ei ole tarvetta ryhtyä suuriin muutoksiin kehittääkseen tapahtuman imagoa.