Palvelujen tuotteistamisesta uutta potkua Kalajoen matkailun kehittämiseen
Priuska, Tiia (2013)
Priuska, Tiia
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli Kalajoen matkailuyhdistys ry:n toimeksi antamana kartoittaa Kalajoen matkailupalvelujen nykytilaa ja mahdollisia kehittämisalueita. Tutkimuksessa perehdyttiin palvelun merkitykseen ja tuotteistuksen keinoilla saavutettaviin hyötyihin matkailun kehittämisessä. Tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä tietoa ja määritellä tuotteistuksen tarjoamia työkaluja Kalajoen matkailuyhdistys ry:n jäsenyrityksille tulevaisuuden tuotekehitystyön tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistona käytettiin kesällä 2012 Kalajoella toteutettua asiakastyytyväisyyskyselyä, Kalajoen matkailutilastoista tehtyjä raportteja sekä palvelualan asiantuntijoiden kirjallisia tuotoksia ja haastattelua. Kehityskohtia todettiin olevan palvelujen tuotteistuksen, tuotteiden myynnin ja markkinoinnin sekä palvelujen tuottajien yhteistyön saralla. Palvelutuotteiden laadun ja myynnin kehittämiseksi tulisi tuotteita pyrkiä konkretisoimaan, vakioimaan ja määrittelemään asiakaslähtöinen ajattelutapa mielessä pitäen ja tuotteistuksen keinoja enemmän hyödyntäen. Näin voidaan hallita palveluprosessia ja yrityksen sisäisiä prosesseja paremmin, aikaa säästyy, liiketoiminta on kannattavampaa, tuotteista tulee tasalaatuisempia ja ostaminen sekä myynti helpottuvat.
Tämän tutkimuksen toivotaan kannustavan Kalajoen matkailupalvelujen tuottajia kehittämään entisiä ja luomaan uusia tuotteita matkailualueen palvelutason kehittämiseksi. Jatkossa Kalajoen matkailun sivustoille, matkailuinfoon ja yrityksiin toivotaan saavan lisää tuotekortteja hyvin tuotteistetuista ja houkuttelevista palveluista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistona käytettiin kesällä 2012 Kalajoella toteutettua asiakastyytyväisyyskyselyä, Kalajoen matkailutilastoista tehtyjä raportteja sekä palvelualan asiantuntijoiden kirjallisia tuotoksia ja haastattelua. Kehityskohtia todettiin olevan palvelujen tuotteistuksen, tuotteiden myynnin ja markkinoinnin sekä palvelujen tuottajien yhteistyön saralla. Palvelutuotteiden laadun ja myynnin kehittämiseksi tulisi tuotteita pyrkiä konkretisoimaan, vakioimaan ja määrittelemään asiakaslähtöinen ajattelutapa mielessä pitäen ja tuotteistuksen keinoja enemmän hyödyntäen. Näin voidaan hallita palveluprosessia ja yrityksen sisäisiä prosesseja paremmin, aikaa säästyy, liiketoiminta on kannattavampaa, tuotteista tulee tasalaatuisempia ja ostaminen sekä myynti helpottuvat.
Tämän tutkimuksen toivotaan kannustavan Kalajoen matkailupalvelujen tuottajia kehittämään entisiä ja luomaan uusia tuotteita matkailualueen palvelutason kehittämiseksi. Jatkossa Kalajoen matkailun sivustoille, matkailuinfoon ja yrityksiin toivotaan saavan lisää tuotekortteja hyvin tuotteistetuista ja houkuttelevista palveluista.