Maahanmuuttajien ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Rahkonen, Pirkko (2013)
Rahkonen, Pirkko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011870
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkintoon opiskelevien maahanmuuttajien ammattitaitoa ja osaamista suhteessa työelämän kvalifikaatiovaatimuksiin. Tavoitteena oli selvittää, miten koulutusta pitäisi kehittää, jotta se tukisi opiskelijan työllistymistä koulutuksen päätyttyä.
Aineistonkeruumenetelmiä olivat työelämässä tapahtunut osallistuva havainnointi, työssäoppimisen arvioinnin dokumentit ja työnantajien teemahaastattelut. Aineisto kerättiin lokakuu 2011 – syyskuu 2012 välisenä aikana. Aineistoa kerättiin yhdentoista maahanmuuttajaopiskelijan kuudelta työssäoppimisjaksolta. Teemahaastatteluihin osallistui kuusi työnantajan edustajaa.
Aineistossa korostui suomen kielen merkitys työn saannin yhtenä edellytyksenä. Yhdeksän opiskelijaa yhdestätoista sai ainakin yhdessä työssäoppimisen palautteessa ohjaajalta maininnan suomen kielen kehittämistarpeesta, ja teemahaastatteluissa kaikki työnantajat korostivat kielitaidon merkitystä työllistymistä edistävänä asiana. Koska maahanmuuttajan oppimisesta suuri osa tapahtuu työpaikoilla, työssäoppimisen ohjaamisen kehittäminen on avainasemassa. Työssäoppimisen ohjaajien kouluttamisen tarve näkyi aineistosta selkeästi. Lisäkoulutusta tarvitaan työssäoppimisen tavoitteiden selkeyttämiseen, maahanmuuttajan ohjaamiseen ja arviointiosaamisen kehittämiseen. Työpaikalla tapahtuvaan työssäoppijan ohjaukseen pitäisi varata enemmän myös kouluttajan työaikaa.
Maahanmuuttajien merkitys tulee tulevaisuudessa kasvamaan suomalaisilla työmarkkinoilla. Koulutuksen avulla voidaan tukea maahanmuuttajien kiinnittymistä työelämään. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että opiskelijan aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen ja oppimisvalmiuksien selvittämiseen täytyy panostaa ja koulutusta tulee kehittää näiden tietojen pohjalta. Näin voidaan tukea opiskelijaa oikean ammatin ja työpaikan löytymisessä.
Aineistonkeruumenetelmiä olivat työelämässä tapahtunut osallistuva havainnointi, työssäoppimisen arvioinnin dokumentit ja työnantajien teemahaastattelut. Aineisto kerättiin lokakuu 2011 – syyskuu 2012 välisenä aikana. Aineistoa kerättiin yhdentoista maahanmuuttajaopiskelijan kuudelta työssäoppimisjaksolta. Teemahaastatteluihin osallistui kuusi työnantajan edustajaa.
Aineistossa korostui suomen kielen merkitys työn saannin yhtenä edellytyksenä. Yhdeksän opiskelijaa yhdestätoista sai ainakin yhdessä työssäoppimisen palautteessa ohjaajalta maininnan suomen kielen kehittämistarpeesta, ja teemahaastatteluissa kaikki työnantajat korostivat kielitaidon merkitystä työllistymistä edistävänä asiana. Koska maahanmuuttajan oppimisesta suuri osa tapahtuu työpaikoilla, työssäoppimisen ohjaamisen kehittäminen on avainasemassa. Työssäoppimisen ohjaajien kouluttamisen tarve näkyi aineistosta selkeästi. Lisäkoulutusta tarvitaan työssäoppimisen tavoitteiden selkeyttämiseen, maahanmuuttajan ohjaamiseen ja arviointiosaamisen kehittämiseen. Työpaikalla tapahtuvaan työssäoppijan ohjaukseen pitäisi varata enemmän myös kouluttajan työaikaa.
Maahanmuuttajien merkitys tulee tulevaisuudessa kasvamaan suomalaisilla työmarkkinoilla. Koulutuksen avulla voidaan tukea maahanmuuttajien kiinnittymistä työelämään. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että opiskelijan aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen ja oppimisvalmiuksien selvittämiseen täytyy panostaa ja koulutusta tulee kehittää näiden tietojen pohjalta. Näin voidaan tukea opiskelijaa oikean ammatin ja työpaikan löytymisessä.